← Späť

6 dôvodov prečo nevynechávať silový tréning zo svojho plánu

Marek Blahušiakokt 1, 2015

Keď sa povie silový tréning, väčšina ľudí si predstaví kulturistov pózujúcich na pódiu, strongmanov nosiacich obrovské poltonové bremená a ťahajúcich kamióny, prípadne zavalitých vzpieračov, ktorí sa snažia dostať veľkú činku nad hlavu. V skutočnosti je to len špička ľadovca takéhoto typu cvičenia a v nasledujúcich riadkoch sa dozviete, že pod týmto pojmom sa toho skrýva oveľa viac a tiež, prečo by nemal silový tréning chýbať v žiadnom tréningovom pláne. Dôvodov je na to hneď niekoľko.


1. Hypertrofia a estetika svalstva

Ako prvý dôvod, pre ktorý sa oplatí zaradiť silové cvičenia do tréningového procesu je rozhodne hypertrofia svalstva. Je to typické hlavne u mladých chlapcov, ktorý sa snažia vypracovať si svoje telo, avšak čoraz častejšie po silovom tréningu siahajú aj ženy a dievčatá, ktoré už zistili, že pokiaľ chcú pracovať na estetike svojej postavy, samostatné kardio cvičenia nestačia a tiež, ktorým je jasné, že hlavným spúšťačom svalovej hypertrofie je mužský pohlavný hormón – testosterón, takže sa veľkých svalov ani po silovom tréningu báť nemusia.

2. Chudnutie

Rovnako ako pri tvarovaní a získavanií väčšieho objemu svalstva sú silové cvičenia potrebné aj pri chudnutí. Dôvod je ten, že sa nám v tele zvyšuje podiel svalstva, teda aktívnej telesnej hmoty (napr. tuk je tá pasívna). Čo tento nárast spôsobí? Aktívna hmota potrebuje na svoju činnosť omnoho viac energie (kcal/kJ) ako tuky a to nie len pri práci, ale aj v pokoji, čoho dôsledkom je zvýšenie tzv. kľudového metabolizmu (teda potreby energie, keď nie sme aktívni) a tak aj v pokoji spaľujeme viac energie, teda efektívnejšie chudneme. 

3. Udržanie svalovej hmoty vo vyššom veku

Je dokázané, že s pribúdajúcim vekom a pohodlným životným štýlom ľudské telo túto aktívnu telesnú hmotu stráca, svalstvo teda atrofuje. Prvá zmena v ľudskom živote, nastáva po 30. roku života. V tomto období je človek najviac produktívny, ale vplyvom práce a povinnosti nemá toľko času na seba samého (pohyb, zdravie, strava). Druhá zmena, omnoho závažnejšia, je v dobe keď človek odchádza na dôchodok. Pracovné povinnosti nás ako tak nútili sa hýbať, no na dôchodku väčšina ľudí tieto návyky stráca a tak bez pohybu začína svalstvo oslabovať a jednotlivé denné činnosti ako napríklad vstávanie, chôdza po schodoch alebo prenesenie nákupu z obchodu domov sú náročne. Pri správne zvolenom silovom tréningu si dokážeme aj vo vyššom veku dlho udržať vysokú kvalitu života.

4. Odolnosť, prevencia ochorení a zranení

Štúdie dokazujú, že silový tréning je výborným prostriedkom v prevencii  ochorení a zranení. Najmä u žien v strednom veku a po menopauze môže nastúpiť osteoporóza. Práve silovými cvičeniami vieme dôsledky ochorenia znižovať. Správne zvolené hmotnosti pri tréningu nám  v tele okrem iného podporujú produkciu rastového hormónu a teda v konečnom dôsledku spevňujú kosti, väzy, šľachy a zvyšujú aj našu imunitu.

5. Zlepšenie kondície a zefektívnenie pohybu

Počas dňa sa človek často dostáva do situácie, kedy potrebuje niečo preniesť, zdvihnúť alebo premiestniť. Silové cvičenia simulujú tieto situácie a pomáhajú nám vytvoriť rezervu sily na ich zvládnutie. Povinnosťou skúseného trénera je dbať na techniku a ukázať správny spôsob prevedenia cvikov a tak si  pri pravidelnom opakovaní vytvoríme správne pohybové vzorce, vďaka ktorým budeme pri dennodenných činnostiach efektívnejší a predídeme zbytočným zraneniam.

6. Zlepšenie nálady

Na záver mi nedá nespomenúť aj jednu z výhod, o ktorej sa príliš často nepíše a to je dobrá nálada po ťažkom tréningu. Ten skvelý pocit nie je spôsobený ničím iným ako vylúčením endorfínu, teda hormónu šťastia. Pôsobí na nás podobne ako morfín – tlmí bolesť, spôsobuje radosť, zbavuje nás stresu…aj preto je fitness pre mňa tak návykové. Je však potrebné mať tréning dostatočne dlhý a náročný na to, aby došlo k jeho vylučovaniu. Takže moja rada znie odložiť telefón, nevšímať si okolie, sústrediť sa na seba a makať!


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Joga Pobyt na Troch Studničkách

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

Marek Blahušiak

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 359 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >