← Späť

7 Korení, ktorých účinky ťa prekvapia

Maroš Krivosudskýjún 26, 2015

Pokiaľ si chceš trochu okoreniť život, skús pridať do svojho jedálnička trochu kôry, koreňov a iných častí rastlín, zeleniny a ovocia. Pri bylinkách a korení to ale nie je iba o oživení často nudného jedla z kategórie „eat clean“, za povšimnutie stoja aj ich zdravotné benefity, vrátane potréningovej svalovice, či iných bolestí. 

Taktiež majú antibakteriálne a antivirálne vlastnosti a väčšina je výborným zdrojom vitamínov skupiny B a stopových prvkov.  V skutočnosti je možné povedať, že obsahujú viac antioxidantov ako samotné ovocie, či zelenina, ktoré sú pravidelnou súčasťou tvojho jedálnička. Ďalším benefitom, tentoraz nie zdravotným, je ich cena, keďže ide o jednu z najlacnejších ciest ako pridať tak potrebnú chuť do jedla bez extra tuku, kalórií, soli, či cholesterolu.

Zaradenie bylín a korení má, podľa Lena Glassmana – certifikovaného nutričného poradcu, trénera a majiteľa Personal Best Training Centra, nezmerateľné benefity, no väčšina z nich sa nikdy v jedálničku človeka neobjaví. „Najúčinnejšie a najzdravšie dochucovadlá dnes ľudia vôbec nepoužívajú, pravdepodobne kvôli nedostatku informácií, hovorí Glassman, „pričom tie najmenej účinné (soľ a čierne korenie) sú používané na dennej báze.“

Tu je 7 najlepších dochucovadiel podľa Glassmana – od semien, cez korene až po kôru týchto zdravých prírodných zázrakov.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

1. KAJENSKÉ KORENIE

Typická štipľavosť tohto korenia je znakom obsahu kapsaicínu, látky ktorá má terapeutický vplyv na rôzne druhy bolestí, vrátane svalovice  (práve z tohto dôvodu ho môžeš tiež nájsť vo voľne predajných liekoch a krémoch proti bolesti).

Tu ale benefity kajenského korenia nekončia. Tiež zlepšuje krvný obeh, pôsobí preventívne pri srdcových ochoreniach, pomáha bojovať proti žalúdočným vredom a v neposlednom rade proti rakovine prostaty.

Tento druh papriky sa výborne kombinuje s inými druhmi zeleniny, tuniakom, či morčacím mäsom. Pokiaľ naozaj obľubuješ štipľavé jedlo, vyskúšaj tie najsilnejšie papriky – Habaneros alebo Scotch Bonnet Peppers. Ak sa predsa len necítiš na tento druh „štipľavej zábavy“, výbornou voľbou sú aj Jalapenos alebo španielske Pimentos.


2. ZÁZVOR (aka ĎUMBIER)

Celý zázvor je jeden nepekne vyzerajúci koreň rastliny, no človek by bol hlúpy, keby sa nechal zmiasť jeho nie príliš vábnym vzhľadom. Tento výhonok je excelentným prostriedkom na liečbu pokazeného žalúdka, plynatosti, či nadúvania. Okrem žalúdka má tiež pozitívny vplyv na bolesti hrdla, či dokonca pri liečbe artritídy a iných pohybových ochorení.

Benefitom je tiež jeho využiteľnosť v kuchyni. Dá sa kombinovať so sladkými, ako aj slanými jedlami, môžeš ho krájať na plátky, strúhať, či osladiť a žuvať ako sladkosť. Zázvor je úplne bežnou súčasťou pri varení a pečení v Ázijskej kuchyni a samozrejme sa z neho dá urobiť výborný  a hlavne zdravý čaj.


3. ŠKORICA

Škorica, ktorá vzniká spracovaním kôry vždyzeleného stromu škoricovníka, patrí ku koreniam s najlepšími antioxidačnými vlastnosťami, čiže si tiež zaslúži miesto v tvojom jedálničku. Okrem toho má protizápalové účinky, znižuje krvný cukor a hladinu triglyceridov (tukov) v krvi. Zo zdravotných benefitov jej konzumácie stojí za spomenutie aj zvyšovanie citlivosti na inzulín, čo pomáha pri spaľovaní tukov. Tiež je zdrojom minerálov ako mangán, železo, či vápnik.

Kým škorica samotná je nutrične výborné a chutné korenie, najbežnejšie spôsoby jej konzumácie až tak zdravé nie sú. Najčastejšie ju nájdeš v koláčoch, cookies, muffinoch, v tom lepšom prípade v káve. Existuje však aj lepšia a zdravšia cesta ako škoricu využiť. Skús ju pridať do svojich raňajkových ovsených vločiek, jogurtu, či cottage cheesu (samozrejme toho bez príchute). Tiež chutí výborne v proteínovom shakeu a ak ňou posypeš sladšie prílohy ako batata zemiaky, či mrkvu, určite nič nepokazíš.


4. FENIKEL

História tohto korenia sa ťahá až do časov Starovekého Grécka, kedy začali ľudia objavovať jeho pozitívne účinky. V súčasnosti je považovaný za trávu a vo svete ho môžeš nájsť rásť na opustených poliach, či popri cestách. To, že nepatrí medzi najpopulárnejšie korenia však nič nemení na zdravotných benefitoch, ktoré jeho konzumácia ponúka. Potláča chuť do jedla a má vysoký obsah vápnika, minerálu potrebného pre zdravý rast kostí a zubov, ale aj niacínu (B3), ktorý pomáha pri využití energie z prijatého jedla. Tiež je kvalitným zdrojom vitamínu C, teda podporuje imunitný systém a keďže je skvelým zdrojom vlákniny a železa, napomáha udržiavať tvoj tráviaci trakt v bezproblémovom chode.

Konzumovať môžeš aj varený fenikel (cibuľku aj semená), no najlepšou voľbou sú čerstvé feniklové listy pridávané do šalátov. Tiež sa dá upravovať parou, či pridávať do receptov s rybami alebo v čínskej kuchyni pri rýchlom smažení na woku.


5. KURKUMA

Podľa mnohých zdrojov má toto oranžovo-žlté korenie rovnaké, či dokonca lepšie účinky proti bolesti ako väčšina voľne predajných liekov (ako napr. ibuprofen), no tiež je prospešná ako prevencia pred Alzheimerovou chorobou, artritídou, či rakovinou. Kurkuma je tiež neobvykle silný antioxidant s protizápalovými a antibakteriálnymi vlastnosťami a svoju úlohu má aj pri pomoci s rýchlym spracovaním tukov.

Toto korenie môže byť pridávané do úplne akýchkoľvek jedál vrátane mäsa, šalátov, môže sa kombinovať s karí korením, či do omáčok. Ak však neprídeš kurkume na chuť, ale chceš ju zaradiť do jedálnička, nájdeš ju v lekárňach a v obchodoch vo forme kapsúl.

 


6. OREGÁNO

Všeobecne známe skvele voňajúce korenie, ktoré nájdeš v každej reštaurácii, aby si si s ním mohol posypať pizzu, má antivirálne, antibakteriálne a antibiotické vlastnosti. Olej z oregana a jeho listy sú pravidelne používané v tradičnej medicíne na liečbu kašľa, horúčky, zápchy, ale aj iných chorôb.

Kedykoľvek je to možné, prisyp si ho ako dochucovadlo do akejkoľvek omáčky na paradajkovom základe, do soté, šalátov, či cestovín. Lepšou voľbou sú samozrejme čerstvé listy oregana pred sušenými.

 


7. BAZALKA

Táto bylina patrí v poslednej dobe medzi tie populárnejšie, za čo vďačí najmä jej výraznej a sviežej chuti. Určite treba ale spomenúť aj zdravotné benefity bazalky, medzi ktorými dominujú jej silné antioxidačné vlastnosti. Obsahuje totiž rastlinné farbivo, ktoré chráni bunkové štruktúry pred poškodením oxidáciou. Jej pravidelná konzumácia pomáha spomaľovať proces starnutia buniek a tkanív, lieči kožné ochorenia, ale tiež pôsobí ako prevencia pred niektorými druhmi rakoviny.

Spôsobov ako ju pridať do jedálnička je mnoho, od šalátov až po varené jedlá. Obľúbiš si ju dokonca aj bez akéhokoľvek kuchárskeho umenia. Stačí nakrájať mozzarellu a paradajku, preložiť ich celými listami bazalky, pokvapkať olivovým olejom a zázrak menom Caprese  je na svete.


Preložené z www.mensfitness.com/nutrition/what-to-eat/7-spices-with-surprising-health-benefits


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY