← Späť

Ako nakupovať tie isté potraviny…ale lepšie!

Maroš Krivosudskýjún 24, 2015

InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

1. MÄSO

ÁNO: hovädzie a bizónie mäso kŕmené trávou, organické kuracie a morčacie, bravčová panenka

NIE: hovädzie kŕmené obilninami, mleté mäso, predpripravené a naložené kuracie a morčacie, bravčová údená šunka

Snaž sa hľadať organické zdroje mäsa, nie antibiotikami natlačené kusy zo zvierat, ktoré nevideli denné svetlo. V tomto prípade ide naozaj viac o tvoje zdravie ako o vzhľad. Tiež hľadaj chudé časti mäsa (najmä hovädzieho), ako sú top sirloin  (sviečková) alebo flank steak. Určite sa vyhni mletému mäsu a polotovarom, keďže vo väčšine prípadov ide o kusy nekvalitného „mäsa“ polepené dokopy, zakonzervované, dosolené a prípadne ešte aj dofarbené.


2. ORECHY

ÁNO: Raw forma orechov a semien

NIE: Pražené a solené, prípadne inak dochucované orechy a semená

Orechy patria k najzdravším potravinám vôbec, takže by bol nezmysel vynechávať ich zo svojho jedálnička. Prečo ale takto kvalitnú vec kaziť prísadami. Nadmerný príjem soli sám o sebe neprospieva organizmu a pražené orechy obsahujú nebezpečné transmastné kyseliny, čo je asi najnezdravšia forma tukov, akú môžeš do tela dostať. Takže jednoduché pravidlo, ostaň raw.


3. MLIEČNE VÝROBKY

ÁNO: Plnotučné mlieko, plnotučný grécky jogurt, kvalitný tučný syr

NIE: Nízkotučné odstredené mlieko, nízkotučný ovocný (príp. inak dochutený) jogurt, nízkotučné syry

Pokiaľ už siahneš po mliečnych výrobkoch, určite hľadaj poctivé tučné varianty, či už ide o mlieko, jogurt alebo syr. Hľadaj také, čo neboli spracované inak ako pasterizovaním, pretože každá ďalšia úprava (ako napr. odtučňovanie) spôsobuje okrem iného aj úbytok potrebných nutrientov, ktoré sa v mliečnych výrobkoch nachádzajú. Sladké jogurty sú kategória sama o sebe. Ovocie, vanilka alebo čokoláda by mali byť na drvivej väčšine obalov v úvodzovkách, keďže sa takmer spravidla jedná o lacné náhrady a sladidlá. Kupuj biely jogurt, dochucuj sám a budeš vedieť, čo ješ.


4. OBILNINY

ÁNO: Klíčkový chlieb, ovsené vločky, quinoa, freekeh pšenica

NIE: Viac a celozrnný chlieb, sladené cereálie / müsli, biela ryža

Zatiaľ čo klíčkový chlieb sa vyrába z práve vyklíčených klasov a ty zješ v podstate „zeleninu“, do väčšiny viac a celozrnných druhov pečiva sa pridáva extra cukrový alebo kukuričný sirup. Ovsené vločky sú tiež výbornou a zdravou alternatívou. Keď však kupuješ krabicové cereálie a iné müsli mixy (najmä pražené), môžeš očakávať aj extra dávku cukru, farbív a iných prísad, pričom nutričná hodnota samotných cereálií sa každým ďalším spracovaním zhoršuje.


5. RYBY

ÁNO: Sumec, platesa, voľne žijúci pacifický losos, tuniak (aj z konzervy, ale na vode)

NIE: Dovážané mahi-mahi alebo mečúne, umelo chovaný atlantický losos, žralok

Pri rybách je ideálne uprednostňovať voľne žijúce druhy pred tými umelo chovanými, pretože majú vo všetkých ohľadoch lepšie nutričné vlastnosti. Ak to však nie je možné, treba sa zamerať na to, či náhodou ryba nepochádza z kontaminovaných vôd (áno aj v takých sa uskutočňuje výlov). Ryby z nášho „NIE“ zoznamu vo väčšine prípadov do jednej alebo druhej kategórie patria. Ďalším je morálne hľadisko, a teda či v oblasti, z ktorej ryba pochádza, nie je daný druh lovený nad únosnú mieru. Takže keď nabudúce pôjdeš jesť niečo z morskej kuchyne, prípadne sushi, pozri stránku seafoodwatch.org a môžeš si pozrieť celý zoznam druhov, ktoré jesť a naopak, tých ktorým sa vyhnúť.


6. SLADIDLÁ

ÁNO: Med, čistý javorový sirup, melasa, agáve sirup

NIE: Rafinovaný biely cukor, umelé sladidlá

Či už ide o prírodné alebo umelé sladidlá, stále sa jedná o cukor, teda treba ich konzumáciu obmedzovať. Pokiaľ však chceš naozaj niečo dochutiť, určite siahni po prírodných formách. Tie obsahujú tiež niektoré vitamíny (B,C,K) a minerály ako horčík, či železo a tiež majú probiotické vlastnosti. Keď už cukor, nech má aj nejaké zdravotné benefity.


Preložené z www.mensfitness.com/nutrition/what-to-eat/six-substitutions-will-clean-your-grocery-list


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY