← Späť

Ako vplýva alkohol na cvičenie a chudnutie?

Petra Kopeckánov 18, 2017

Nebudeme si klamať, my Slováci a Česi patríme k národom, ktoré vedia vypiť. Nikto nehovorí, že sme všetci doradu alkoholici, no tento “nápoj omamný” je akosi tvrdo zakorenení v našich tradíciách a ak sa mu náhodou stránime, sme považovaní takmer za divných. Povedzme teda ale, že divní nie sme a že sa mu nestránime. Aký vzťah majú alkohol a cvičenie, chudnutie a naberanie svalovej hmoty? A ako sa dá jeho príjem “optimalizovať”?


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Alkohol a chudnutie

Ak sa rozprávame o chudnutí, alkohol jednoznačne nepatrí medzi veci, ktoré vám v tom pomôžu. Nielen že obsahuje prázdne kalórie (a to vôbec nie málo), tiež „vypína“ vaše zabehnuté chudnutie, teda oxidáciu tukov. Telo ho totiž berie ako toxín, ktorý chce zo svojho krvného obehu čo najskôr dostať, a tak jeho spracovanie uprednostňuje pred niektorými ďalšími činnosťami. Okrem toho, keď pijeme (prípadne sme po opici a máme ešte v krvi zostatkový alkohol), žiadajú sa nám tie najnezdravšie jedlá – fastfood, sladkosti, slané nezmysly, čo je pre chudnutie tá najhoršia kombinácia.

Čo sa tých prázdnych kalórii (t.j. kalórii bez akejkoľvek výživovej hodnoty) týka, alkohol je na druhom mieste. Teda hneď po tukoch, ktoré sú najkalorickejšie. Napríklad 330 ml plechovka piva 12° obsahuje cca 150 kcal. Pre spálenie tejto plechovky musíme vykonať približne:

  • 15 minút joggingu
  • 30 minút jazdy na bicykli
  • 30 minút rýchleho tanca
  • 35 minút chôdze
  • 45 – 60 minút umývania a voskovania auta

Alkohol a svaly

Druhým negatívnym efektom alkoholu na ľudské telo je výrazne spomalenie syntézy bielkovín, čo v jednoduchosti znamená, že ak budete popíjať, vybudujete na svojom tele menej svalov. Nie je vôbec neobvyklým zvykom, že si ešte pred nočnou party idete pre dobrý pocit zamakať a zmierniť tak výčitky z nasledujúceho večera. Práve po ťažkom cvičení má však alkohol v tomto smere na telo najhorší vplyv, keďže znemožňuje vašu regeneráciu spomaľovaním syntézy bielkovín až o 20 %. Ak si teda v jeden večer zacvičíte a potom to ešte v ten istý deň stihnete prehnať s tekutou zábavou, poriadna svalovica vás neminie. Svaly jednoducho len zničíte v posilňovni a následne im nedáte žiaden priestor na regeneráciu. A to zvykne bolieť viac ako po obvyklom tréningu.


Alkohol a športový výkon

Vplyv alkoholu sa samozrejme už niekoľkokrát testoval aj na športovcoch a ich výkonoch. V jednej štúdii boli skupine atlétov k večeri podané 3 vodky, pričom na druhý deň sa sledoval ich výkon. Pokles sily v tejto skupine bol až 45%. Druhá skupina športovcov dostala len 1,5 pohára vodky a na druhý deň nezaznamenali absolútne žiaden pokles sily. Rozdiel len 1,5 pohára 40% alkoholu a takmer polovičný výkon je až zarážajúci, no tento fakt ukazuje, že ľudské telo má svoje limity, ktorých prekračovanie sa nemusí vyplácať.


Alkohol a hormóny

Štúdie ukazujú, že alkohol má obrovský vplyv aj na stresový hormón – kortizol. Vysoká hladina tohto hormónu má negatívny efekt nielen na vyššie spomínanú regeneráciu, ale tiež na vysoký krvný tlak a pri dlhodobo zvýšených hladinách môže tiež prispieť k rozvoju cukrovky a ukladaniu nebezpečného viscerálneho tuku. Šesť a viac drinkov spôsobí výrazný vzostup kortizolu, ktorý trvá až 24 hodín. Štúdia ukazuje, že 4 hodiny po poslednom drinku je kortizol zvýšený až o 152%, čo naozaj nie je málo.

Pozitívny vplyv pre váš progres nemá ani nízka hladina ďalšieho hormónu, ktorý je ovplyvnený alkoholom – testosterónu. Ten výrazne klesá už približne po 8 shotoch (rozumej poldecákoch), teda 4 dcl alkoholu. Okrem toho bola zistená súvislosť medzi alkoholom a aromatizáciou – premena testosterónu na estrogén. Zjednodušene menej svalov, viac tukov – najmä v klasických ženských partiách.


Prečítajte si ďalšie užitočné tipy!


Striedmosť = progres

Ujasnili sme si teda, aké negatívne účinky vie mať alkohol na naše telo. Keďže je ich dosť, bolo by asi najrozumnejšie, keby sme nepili vôbec. My sme ale realisti, takže si radšej položme otázku. Je lepšie, aby sme s touto metlou ľudstva urobili svojmu telu poriadne zle raz za čas alebo len trochu zle, avšak na pravidelnej báze? Odpoveďou je určite „len trochu zle, na pravidelnej báze“. Jeden až dva poháre vína denne vám totiž popri dobre nastavenej diéte skutočne nijak neuškodia. Naše telo ich vie bez väčších problémov metabolizovať a odbúrať.

Tu ale treba naozaj dbať na dodržiavanie mierky jedného, maximálne dvoch pohárov. Stačí totiž len o niečo viac (podobne ako v príklade so športovcami a vodkou) a naše telo sa s ním už tak ľahko nevysporiada. Ak je vám teda pohár vína málo a chcete pokračovať vo svojom fitness progrese, toto pravidelné popíjanie radšej stopnite úplne a tvrdo sa resetnite raz za dlhšiu dobu. Poriadne opitie sa síce na váš organizmus dobrý vplyv mať nebude. Bude vám tak zle, že vás to určite odradí od ďalšieho alkoholu na najbližšie týždne či mesiace 🙂


Petra Kopecká

KOMPLEXNÁ VÝŽIVA

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY