← Späť

Ashtanga joga: Cvičenie nielen pre pokročilých

PRAKRITI Yoga Shalamar 7, 2018

Joga ako taká je starobylá, tisíce rokov „stará“ náuka (véda), ktorej základy a filozofia sú popísané v dávnych indických eposoch – Rámajána, Mahábharáta, textoch – Joga sutry, Hatha joga pradipika, a podobne. Prvé zmienky o joge pochádzajú z územia dnešného Pakistanu a severozápadnej Indie. Tieto popisy jogovej filozofie sa často líšia so západným ponímaním toho, čo dnes nazývame jogou.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Čo je ashtanga joga?

Určite ste sa stretli s tým, že existujú rôzne druhy, resp. typy jogy a že ashtanga (aštanga) je jedným z nich. Aby sme si vedeli povedať, čo je ashtanga joga, musíme si vysvetliť, čo znamená slovíčko ashtanga. V preklade by sa dalo preložiť ako joga ôsmich krokov alebo stupňov. Tieto „kroky“ jogy sú popísané práve v joga sutrách spomínaných vyššie. Dnes si často myslíme, že ashtanga joga je len jednou z mnohých metód jog, ktorých je dnes neúrekom. Je často ponímaná ako joga pre pokročilých pozostávajúca z nejakého poradia pozícií, ktoré ju definujú. To však nie je pravda.

Na to, aby sme jogovú prax mohli nazývať ashtangou, mali by sme smerovať k naplneniu ôsmich krokov jogy, ktorými sú:

  1. YAMA (jednoducho povedané spôsoby správania sa, morálne zásady),
  2. NIYAMA (disciplína vo vzťahu samého k sebe a tým aj k vonkajšiemu priestoru),
  3. ASANA (pozícia, jogové cvičenie, alebo inak povedané HATHA JOGA),
  4. PRANAYAMA (kontrola prány dnes známejšia ako dychové cvičenia),
  5. PRATYAHARA (kontrola zmyslov, vtiahnutie zmyslov do seba),
  6. DHARANA (koncentrácia),
  7. DHYANA (meditácia),
  8. SAMADHI (dnes často prekladané ako „osvietenie“, no starí učitelia popisujú tento krok ako nezištný pocit šťastia, proste „len tak“).

Ashtanga joga teda nie je len o fyzickom cvičení pozícií a jogových cvikov. Je to metóda, inak povedané súbor vlastností, ktoré takáto prax má obsahovať. To, čo dnes mnohí rozumejú a chápu ako ashtanga jogu, je sylabus, teda poradie pozícií, ktoré vytvoril Srí. K. Pattabhi Jois na základe práve tisíce rokov starých textov. Tento sylabus má svoj obrovský význam, no je len vstupnou bránou do nekonečného sveta možností praktizovania jogy.

Existuje mnoho článkov, ktoré popisujú jednotlivé kroky jogy podrobnejšie, no nie vždy sú písané tými, ktorí jogu skutočne praktizujú, preto odporúčam vyhľadať si odborníkov na túto metódu praxe jogy.

Spojenie dychu s pohybom

Tým najzákladnejším prvkom ashtanga jogy patrí metóda vinyasy, čo v preklade znamená dosť silno technický pojem – „PRECÍZNE spájanie dychu s pohybom“. To, čo je najpodstatnejšie v joge je práve dýchanie a jeho metóda, teda spôsob dýchania. Od neho sa všetko odvíja. Dnes si častokrát myslíme, že joga je hlavne o ohybnosti a flexibilite a teda hlavne o cvičení, opak je však pravdou. Staré texty, ktoré som spomínal na začiatku, definujú jogu ako nástroj na zastavenie procesov mysle, myšlienok. To je skutočná a jediná definícia jogy. Dokonca staré texty popisujú, že joga sa nemá praktizovať za účelom dosiahnutia sily či flexibility, tie sú jej prirodzeným následkom.


Naozaj len pre pokročilých?

Tým, že sa na západe začal klásť dôraz hlavne na fyzický aspekt jogy (používaný za výborný marketingový nástroj), veľa ľudí, najmä začiatočníkov si povie, že toto nie je pre neho. Vraj, že a na to, aby mohol začať s jogou, potrebuje byť ohybný a silný. Je to jeden z najväčších mýtov o joge. Ako som spomínal vyššie, to najzákladnejšie na joge je naučiť sa dýchať istým spôsobom. Ktokoľvek, kto vie dýchať, vie robiť aj jogu. Skúsený inštruktor jogy vie pracovať naozaj s hocikým, stačí len, aby vedel dýchať. To, čo dnes poznáme ako ashtanga jogu, je často popisované ako ten najťažší možný štýl jogy, no ten, kto to povedal, sa isto do jogy nerozumie.

Ashtanga joga je asi tá najvhodnejšia práve pre začiatočníkov. Prečo? Dnes sme všetci zvyknutí na to, že keď sa povie joga, predstavíme si skupinu ľudí, ktorá cvičí to isté podľa niekoho, kto ju precvičuje (tzv. vedená hodina). Tradičný prístup k ashtanga joge je najvhodnejší pre začiatočníkov, pretože sa vyučuje (aspoň by sa mal) individuálnym spôsobom aj na verejných hodinách (tzv. mysore štýl).


Aj v skupine cvičíte sami

Princípom toho, aby ste sa naučili, čo máte robiť a ako správne to praktizovať, je potrebné, aby ste sa učili postupne jogové cviky tak, aby ste vedeli praktizovať jogu sami. Aj deti v škole sa učia abecedu postupne a pomaly a skoro celý rok, keby sa ju naučili celú naraz, asi by sa ju nenaučili. To je ten paradox. Menej znamená určite viac. To znamená, že na prvej hodine sa naučíte pozdrav slnku, tvz. Surya namaskar, ktorý tvorí základ (začiatok) každej jogovej praxe. Na to, aby joga fungovala a aby nastal progres, je potrebné praktizovať to, čo ste sa naučili čo možno najčastejšie. Ideálne teda 6 dní v týždni, 1 deň voľno, taktiež okrem dní splnu a novu a ženského cyklu.

Ako začať

Rozhodne neodporúčam začínať s ashtanga jogou podľa videí či kníh. Ak by si niekto nebol istý vlastnou praxou, odporúčam chodiť na hodiny čo najčastejšie. Na to, aby ste boli posunutí na ďalšie pozície je potrebné, aby ste si pamätali to, čo ste sa naučili na poslednej hodine a vládali. Práve preto je takýto prístup vhodný pre začiatočníkov, aj ľudí so zdravotnými problémami, starších, mladších, v zásade kohokoľvek, kto vie dýchať, pretože inštruktor vie jogovú prax prispôsobiť daným potrebám cvičiaceho. Je to jediný spôsob ako sa správne naučiť praktizovať ashtanga jogu sami. Takýmto spôsobom sa za určité časové obdobie (čo je u každého individuálne) naučíte praktizovať – cvičiť základnú sériu. Tá je najlepšou sériou a je najvhodnejšia na naučenie správnej „práce“ s chrbticou. Staré jogové texty popisujú, že jogové pozície majú byť vykonávané „z chrbtice“. Teda sa dá povedať, že ashtanga joga je výborná „joga na chrbticu“.



Inštruktor neprecvičuje, ale rozpráva

Teda aj keď ste v skupine, vždy cvičíte sami to, čo momentálne viete a inštruktor je vždy po ruke na to, aby vám individuálne vysvetlil čo a ako robiť. Teda mysore hodina prebieha asi tak, že ktokoľvek, kto príde, cvičí to, čo vie (jedno či základnú alebo ďalšie série pozícií, či len pozdravy slnku alebo celú sériu), učiteľ je prítomný a ak je treba pomáha, vysvetľuje či posúva ďalej. A vôbec nevadí, ak aj nič neviete. Tým, že inštruktor na hodine nemusí precvičovať a teda celú hodinu rozprávať, vie individuálne pozorovať jednotlivcov. Keď aj teda nič neviete, vie vám v jednoduchosti vysvetliť to najzákladnejšie tak, aby ste si to zapamätali. Veď ako inak by ste sa naučili cvičiť sami?

Ashtanga joga - Cvičenie


Joga ako nástroj na chudnutie

Často sa stretávam s otázkou či je joga vhodný nástroj na chudnutie. No, tu musím prezradiť, že nie vždy sa to dá deklarovať. Je to dané tým, že joga ako nástroj nás predovšetkým má dostať do akéhosi rovnovážneho stavu. Tým, že dnes je doba diét, rôznych populárnych stravovacích boomov, kedy sa ľudia nestravujú veľmi vhodne, nedá sa zaručiť, že práve joga je ten najvhodnejší nástroj na schudnutie. S takýmto zámerom by som sa radšej obrátil na skúsených fitness trénerov či výživových poradcov, ktorí budú vedieť naplánovať dlhodobý program, napríklad aj so zaradením cvičenia jogy. 

Jogu je ideálne praktizovať ráno, nalačno, aj keď zo začiatku to nie je veľmi podstatné. Na to, aby sme mohli cvičiť, nepotrebujeme nič iné ako odhodlanie, dobrú náladu a podložku na jogu, vhodné, ideálne bavlnené oblečenie alebo oblečenie z iného, prírodného materiálu. To úplne stačí, ostatné už nechajte na nás učiteľov. Napríklad aj v  joga štúdiu Prakriti 🙂


Autor: Laci Ankh


PRAKRITI Yoga Shala

www.prakriti.sk

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY