← Späť

Bicyklovanie – Kardio s množstvom skrytých benefitov

Marek Blahušiaksep 19, 2016

Keď v roku 1790 Comte de Sirvac zostrojil svoj „dany horse“, čo je vynález považovaný za jeden z prvých predchodcov bicykla, zrejme si nepredstavoval, že sa práve táto hračka stane jedným z najrozšírenejších dopravných prostriedkov. V súčasnosti však cyklistika nie je vôbec len o prevážaní sa z bodu A do bodu B. Je to tiež jeden z najpopulárnejších športov a to tak na profesionálnej, ako aj na amatérskej úrovni. Že ste už na bicykli nesedeli, ani nepamätáte? Mali by ste to zmeniť. Táto zábava má totiž, oproti ešte obľúbenejšiemu behu, množstvo benefitov, o ktorých ste možno ani netušili


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

1. Vaše kĺby sa vám poďakujú

Beh je jednoznačne najpopulárnejšia forma kardia všade na svete, no jej obrovskou nevýhodou sú nárazy, ktoré musia vaše nohy tlmiť a absorbovať krok čo krok. Trpia bedrové kĺby, trpia členky a v neposlednom rade trpia aj kolená, ktoré môžu najmä pri nadváhe a nesprávnej technike behu začať pobolievať. Tu je skvelou alternatívou práve cyklistika. Krúživý a cyklický pohyb, ktorý pri šliapaní do pedálov vykonávate, je šetrný ku kĺbom a úplne sa vytrácajú nárazy, ktoré môžu mikro-poranenia v kĺboch ešte viac zhoršovať. Spolu s plávaním sa jedná o najšetrnejšiu formu aeróbnej aktivity, čo znamená, že je vhodná naozaj takmer pre každého.


2. Nižšie riziko podvrtnutí a natiahnutí

Na bicykli väčšinou dosahujete vyššie rýchlosti ako pri behu, takže sa nedá povedať, že by išlo o bezpečnejší šport, no pokiaľ je reč o tých najčastejších zraneniach, teda o natiahnutých svaloch a podvrtnutých kĺboch, riziko je tu jednoznačne oveľa menšie. Pri bicyklovaní totiž máte nohy stále v pedáloch, váš pohyb je vykonávaný v jednej a tej istej rovine (nedochádza k vonkajším a vnútorným rotáciám v kĺboch) a taktiež vám rozsah pohybu pedálov nedovoľuje meniť rozsah pohybu v nohách, tak ako je to pri zmenách rýchlosti počas behu. K tomu pripočítajme odstránenie nárazov a nerovností na povrchu, a vaše nohy sú v relatívnom bezpečí (hlavu si ale chráňte o to viac).


3. Práca sedacích svalov

Veľa (najmä) žien sa často sťažuje, že aj napriek pravidelnému behu a ubúdajúcej hmotnosti sa nejako nevedia dopracovať ku guľatému zadku. Dôvod je jednoduchý. Pokiaľ totiž nebeháte do kopcov, kde by ste museli robiť naozaj veľké a hlboké kroky (pripomínajúce výpady), váš zadok pracuje len minimálne. Bicykel síce tiež nenahradí hlboké drepy a výpady v posilňovni, no charakterom pohybu, ktorý vykonávate k nim má oveľa bližšie. Pravidelný a plnohodnotný záber do pedálov, teda nielen tlak, ale aj ťah, vám s tvarovaním sedacích svalov určite pomôže. A to tak na rovinatej hrádzi, ako aj v horskom teréne.


4. S rýchlosťou prichádza adrenalín

Máloktorý bežne dostupný šport vie byť takým adrenalínovým zážitkom ako cyklistika. Ak ste vyznávačmi horských bicyklov, má vaša cesta tri fázy. Jedna je trpiteľské šliapanie do kopca, kedy preklínate každú jednu sekundu strávenú na sedadle, druhá, teda dosiahnutie vrcholu kopca, je plná endorfínov a radosti z odvedenej roboty, a tretia (tá, kvôli ktorej to pravdepodobne robíte) je spustenie sa z toho kopca naspäť dole. Ten pocit, kedy sa na bicykli valíte vysokou rýchlosťou a musíte sa spoliehať len na svoje schopnosti, je na nezaplatenie.


5. Veľa našliapaných kilometrov

Tento šport má oproti ostatným formám kardia ešte jednu výhodu. Sú to vzdialenosti, ktoré pri bicyklovaní dokážete prekonať. Aj keď nie ste profesionálni cestní cyklisti, ktorí často nemajú problém za jeden závod prejsť stovky kilometrov, viete stále zo sedla vášho bicykla čo-to našliapať, a teda aj vidieť. Jednoducho je to zdraviu prospievajúci dopravný prostriedok, ktorým sa môžete buď len ekologicky a „nezápchovo“ dopraviť do práce, alebo sa s ním vyberiete na horskú či cestnú cyklotúru a okrem pálenia kalórii, tiež aj niečo zažijete.


Od behu a ani klasickej turistiky vás však v žiadnom prípade neodhováram. Pokračujte v tom, čo máte radi a skúšajte to obohatiť o čo najviac nových pohybov a športov. Čím pestrejší je zoznam aktivít, ktoré vykonávate, tým lepšie.


Marek Blahušiak

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY