← Späť

Chcete výsledky? Začnite si ich merať!

Maroš Krivosudskýjúl 26, 2016

Ak niekto povie, že cvičí a zdravo sa stravuje len tak, lebo ho to baví a že nepotrebuje vidieť vôbec žiadne výsledky, klame sám seba. Niekto ich potrebuje vidieť viac, niekto ich potrebuje vidieť menej a niekto ich nepotrebuje vidieť, no potrebuje ich cítiť na svojej výkonnosti a zdraví. Faktom však stále ostáva, že to nikto nerobí len z dlhej chvíle a každý tou tvrdou drinou chce niečo dosiahnuť. Ako dosiahnuť tieto výsledky čo najskôr a čo najefektívnejšie? Spravte si zo zdravého životného štýlu hru, stanovte si pravidlá, a čo je najdôležitejšie, určite si jasný, realistický a najmä merateľný cieľ. Prečo merateľný? Lebo len pokiaľ budete vedieť porovnať dve hodnoty – pred a po – budete tiež vedieť povedať, či ste v tejto hre uspeli alebo nie. Každý mesiac (alebo každé 2 týždne, každé 2 mesiace, to je na vás) budete vedieť, či treba zmeniť taktiku stravovania, taktiku cvičenia alebo len treba popracovať na sebadisciplíne.

InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Aby ste to mali aspoň v prvotnom rozhodovaní jednoduché, 7 tých najpoužívanejších metód merania som vám dal, spolu s ich výhodami a nevýhodami, dokopy. Vy sa rozhodnite, ktorá bude pre vás rozhodujúca a môžete začať hrať. Nikto ale nehovorí, že ich nemôžete kombinovať viac. Veľa šťastia!


Váha

1. Klasická váha

Vec, ktorá nesmie chýbať v žiadnej domácnosti a tiež prostriedok merania, ktorý si v rebríčku obľúbenosti ešte stále drží prvú priečku. Prečo? Praktickosť merania, nízka cena váhy a presné číslo (hmotnosť v kilogramoch), ktoré sa dá jednoducho zapamätať a ešte jednoduchšie porovnať s ostatnými. Je to vhodný spôsob merania? Ak ste zápasník, ktorý sa potrebuje dostať do nejakej hmotnostnej kategórie, áno. Ak ste bežec na dlhé trate alebo horolezec a kilá navyše vám pri výkone spôsobia ťažkosti, tiež áno. Ak však je vašim cieľom zhodiť tukové zásoby, prípadne pribrať svalovú hmotu, určite váhu vynechajte. Svaly totiž vážia viac ako tuk a to spôsobuje, že vás táto meracia pomôcka častejšie pomýli, ako pravdivo informuje o vašich výsledkoch. Môžete sa totiž napríklad pekne tvarovať a viditeľne chudnúť, no váha bude stále ukazovať rovnakú hmotnosť.

Používať alebo nepoužívať? Moja odpoveď je áno, ale len ako doplnok pre zaujímavosť, nie ako hlavný prostriedok merania.


BMI

2. Body Mass Index (BMI)

Jednoduchý matematický vzorec, ktorý má odpoveď na to, či ste štíhli alebo máte nadváhu. Zadáte svoje parametre a výsledok je na svete. V čom je problém? V tom, že je tak všeobecný, že pokiaľ sa nenachádzate na jednej alebo druhej strane stupnice, teda netrpíte extrémnym prípadom obezity alebo podvýživy, nepovie vám takmer vôbec nič. BMI totiž počíta len s dvoma parametrami – hmotnosťou v kilogramoch a vašou výškou, pričom je mu úplne jedno, či sú tie kilogramy zložené vo väčšej miere z tukov alebo svalovej hmoty. A tak sú všetci kulturisti a atléti (s vyššou hmotnosťou) obézni a naopak, vypapkaní officáci s takmer nulovým podielom svalovej hmoty (s nižšou hmotnosťou) ideálne stavaní. Teda aspoň podľa Body Mass Indexu.

Používať alebo nepoužívať? Určite nie. Výpočet je jednoduchý, no aj tých pár sekúnd viete stráviť lepšie.


Kaliper

3. Kaliper

Tieto kliešte boli dlhé roky tou najdôveryhodnejšou pomôckou, ktorou sa dali zmerať zásoby podkožného tuku na tele. Na pohľad to vyzerá jednoducho, do kliešťov uchopíte kožu na meranom mieste, t.j. odmeriate hrúbku tukovej vrstvy medzi dvoma stenami kože a kaliper vám ukáže výsledok, koľko podkožného tuku sa na danom mieste nachádza. V praxi to ale vôbec také jednoduché a jednoznačné nie je a preto je potrebné, aby „zariadenie“ obsluhoval odborník s praxou. Pri meraní totiž musíte vedieť, ako uchopiť kožu, aký tlak vyvinúť, na akých miestach a koľkokrát merať, pričom až následne sa dopracujete k výsledkom, ktoré pre vás budú mať výpovednú hodnotu.

Používať alebo nepoužívať? Áno, ale nie sám na sebe a tiež nie s človekom, ktorý nemá odborné vzdelanie a dlhoročnú prax (trénerov „meracích odborníkov“ je totiž veľa).


Krajčírsky meter

4. Krajčírsky meter

Meracia pomôcka používaná vo všetkých oblastiach domáceho života má svoje miesto aj vo fitness. Nepovie vám síce ani náhodou, koľko % tuku sa nachádza na vašom tele, ale aj bez tohto čísla sa viete zaobísť. Cieľom väčšiny ľudí je totiž vzhľad postavy a na takéto meranie krajčírsky meter často úplne postačuje. Ideálne je opäť, ak si na túto činnosť nájdete asistenciu, ktorá však v tomto prípade nemusí byť odborníkom. Vyberte si miesta, ktoré sa cvičením tvarujú najviac (paže, hrudník, pás, boky, stehná, lýtka) a tie odmerajte aspoň 2 až 3-krát (výsledok spriemerujte), pričom určite dbajte na presnosť umiestnenia metra. Milimetre vám síce medzi meraniami budú lietať hore-dole, no pre všeobecnú predstavu o vašom progrese (nabratí svalovej hmoty, úbytku tuku) by to malo stačiť.

Používať alebo nepoužívať? Je to jednoduché, takmer zadarmo a dá vám to dôležitú info o vašom progrese, takže nevidím dôvod, prečo nie.


Pred a Po

5. Fotografie

Ďalšia vizuálna pomôcka, ktorá vám síce nedá vôbec žiadne číslo, no aj tak ju odporúčam úplne každému. Prečo? Lebo nie je nič jednoduchšie, ako sa odfotiť pred a po, pričom pohľad na tento výsledok vie potešiť a prekvapiť úplne najviac zo všetkých. Na dvoch fotkách pri rovnakom svetle a v rovnakých pózach totiž uvidíte všetko – stratené kilá, zmiznutú dvojitú bradu, strácajúcu sa celulitídu, rastúce svaly, a pod. Jedinou nevýhodou je to, že nemeriate žiadne presné údaje a teda sa vám pri takomto meraní ťažko určujú výzvy a plnia ciele.

Používať alebo nepoužívať? Jednoznačne áno, ale len ako doplnok a motivácia k inému číselnému meraniu, pri ktorom si budete vedieť určiť presný cieľ.


InBody

6. Bioelektrická impedančná analýza

Metóda, ktorá meria telesnú kompozíciu slabým elektrickým prúdom, ktorý prechádza tekutinami vo svalových tkanivách, pričom pri prechode tukovým tkanivom sa stretáva s odporom. Prístroj následne na základe tohto odporu vypočíta viacero parametrov, ktoré by vás vo vašej diéte určite mali zaujímať (% tuku, svalov, vody, a pod.). Zmerať sa takto síce môžete aj lacnejšími domácimi váhami, no tie vám vedia pri každom meraní dať úplne odlišné čísla a preto klientom odporúčam navštíviť odborníka, ktorý vlastní profesionálne meracie zariadenie. Ani toto síce nie je úplne presné, no pre sledovanie progresu je najlepšou dostupnou voľbou.

Používať alebo nepoužívať? Pre všetkých mojich klientov povinnosť. Nevidím progres? Niečo robíme zle a zmeníme taktiku alebo trénera.


DEXA Scan7. DEXA Scan

Momentálne asi najpresnejšie zariadenie na meranie telesnej kompozície a teda najlepší test, akým môžete sledovať svoj progres. DEXA je skratka pre „Dual Energy X-Ray Absorptiomertry“ a teda, v jednoduchosti povedané, ide o špeciálnu formu röntgenu vášho tela. Takéto meranie vám okrem základných údajov, ako sú podiel tuku a svalov, tiež zmeria hustotu kostí. Nevýhoda? Týchto meracích zariadení ešte veľa na Slovensku ani v Česku nie je.

Používať alebo nepoužívať? Ak budete mať možnosť, určite sa dajte takto zröntgenovať. Nič presnejšie nenájdete.


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY