← Späť

Otužovanie miesto liekov

Marek Blahušiakapr 10, 2016

Jesenné, zimné a skoré jarné obdobie je, okrem iného, typické tým, že sa v spoločnosti (určite aj vo vašom okolí) vo zvýšenej miere vyskytujú ochorenia horných a dolných dýchacích ciest. Najrôznejšie zápaly hrdla, nosohltanu, priedušiek a dutín…nič príjemné. Farmaceutické firmy sa tešia, súčasná doba im totiž praje a väčšina z nás tieto situácie vždy rieší práve liekmi, no pritom všetci dobre vieme, že najlepším spôsobom ako si poradiť s chorobami je ich prevencia. Viete, čo je jedno z najdostupnejších preventívnych opatrení? Obyčajné otužovanie! Nato, aby ste predišli budúcim ochoreniam, sa ale hneď nemusíte stať ľadovým medveďom a liezť do vody, ktorej teplota sa blíži k bodu mrazu. Ako teda celé otužovanie funguje a čo všetko si vlastne pod týmto pojmom máme predstaviť?

Človek je tvor prispôsobivý…ale len do istej miery

Pocit zimy pozná každý z nás. Vedome s ním „bojujeme“ tým, že sa obliekame do vrstiev oblečenia a tak sa snažíme uchovať si konštantnú telesnú teplotu. Z biológie vieme, že najteplejšou časťou ľudského tela je naše telesné jadro, teda oblasť trupu, ktorej zdravá teplota sa pohybuje okolo 36,5°C, pričom telo sa následne smerom ku perifériám (rukám-nohám) ochladzuje. Ak je teplota okolia vyššia, telo sa začne ochladzovať potením a naopak, ak je táto vonkajšia teplota nižšia, telo to opäť začne regulovať, a to dvoma spôsobmi. Prvým je znížená distribúcia tepla a teda zníženie prekrvenia časti tela, na ktorú chlad vplýva (príkladom sú omrznuté prsty na rukách), a druhým je zvýšenie produkcie tepla rytmickými sťahmi svalstva, teda trasením. Pre netrénovaného jedinca, prípadne náchylnejšieho človeka, by dlhšie vystavenie chladu znamenalo zníženie imunity a očakávaný nástup choroby.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Otužovanie je ako každý iný tréning

Ak chceme chorobám predísť a zároveň vyskúšať niečo nové, nejdeme hneď do prvej lekárne, ale vyskúšame spomínanú prevenciu vo forme otužovania. Pre zjednodušenie ho môžeme prirovnať ku tréningu, lebo otužovanie je, rovnako ako cvičenie, adaptáciou na stres, pričom stresovým faktorom tu rozumieme chlad. Spoločných znakov je tu ale viac. Pokiaľ sa dnes rozhodneme, že sa staneme zimným plavcom alebo otužilým bežcom, bolo by veľmi nerozvážne ísť si hneď na druhý deň vysekať dieru do ľadu a začať sa kúpať, resp. vyzliecť sa do polonaha a behať pri 0°C. Vo fitness centre si tiež nenaložíte na chrbát 100 kg hneď pri prvom cvičení a nezačnete drepovať. Ako každý proces, tak aj otužovanie si vyžaduje čas, trpezlivosť a odhodlanie.


Začíname

Ak chceme s otužovaním začať musíme na to ísť postupne, úplne od základov a nepreskakovať jednotlivé fázy. Teplé dni sú pre vás ideálnym začiatkom a teda pred zimou radšej uprednostnite neskorú jar, leto, prípadne skorú jeseň. Predtým ako vlezieme do ľadovej vody, začneme sprchou. Otužovanie nemá byť nepríjemnou záležitosťou a teda prvé dni začneme s normálnou teplou vodou, ktorú počas sprchy ochladzujeme. Takto postupne týždeň po týždni teplotu vody znižujeme, až sa začíname sprchovať v letnej vode a končíme úplne studenou sprchou. Počas letných mesiacov sa odporúča stráviť v studenej vode približne 3-5 minút, v zimných 1-3 minúty.


Aj otužilci majú svoj progres

Po niekoľkomesačnom rannom sprchovaní, kedy v studenej vode bez problémov vydržíte stanovený čas a stále sa cítite fit, prichádza fáza č. 2 a tou je aktívny pobyt vo voľnej prírode v ľahšom oblečení. Behanie, turistika, ale aj bežný deň by už nemal vyžadovať toľko vrstiev oblečenia a vy by ste nemali mrznúť a triasť sa pri každej možnej príležitosti. Pod vrcholom otužovania sa rozumie plávanie v jazerách či riekach a to tak v letných, ako aj v zimných mesiacoch. Tu treba vyzdvihnúť, že každý takýto „ľadový medveď“ pred kúpaním sa v mrznúcej vode absolvoval roky systematického otužovania, takže ak si vážite svoje zdravie, nesnažte sa byť hrdinovia a nech vám ani nenapadne sa k ľadovým medveďom pridávať.


Vždy najprv doktor

Pokiaľ naozaj chceme začať s otužovaním je nutné sa vždy poradiť so svojím lekárom a rešpektovať jeho odporúčania (obzvlášť ak patríme do rizikových skupín ako srdcovo-cievny pacienti, deti či ľudia v preddôchodkovom alebo dôchodkovom veku). Ak nám naše rozhodnutie doktor odobrí, nič nám nestojí v ceste vychutnávať si benefity spojené s otužovaním, medzi ktoré patria podpora funkcie imunitného systému, kratší čas liečenia zápalových ochorení, odbúranie stresu, zlepšenie krvného obehu, zlepšenie elasticity ciev a v neposlednom rade ten skvelý pocit z prekonania samého seba a posilnenia našej vôle niečo dokázať. Dosť dôvodov na zábavu, ktorá je takmer úplne zadarmo, nemyslíte?


Marek Blahušiak

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY