← Späť

Máš vo svojom okolí piesok? Určite si na ňom zatrénuj!

Peter Fijalkamáj 29, 2017

Piesok je materiál, ktorý nás ľudské bytosti fascinuje už od útleho veku. Nepoznám nikoho, kto by sa v detstve nechcel hrať v pieskovisku, stavať hrady, alebo len tak poskakovať bosými nohami v mäkkom podlaží. Milióny nervových zakončení stimulujú náš mozog a vyvolávajú pocit nadšenia a dobrej nálady. Nie nadarmo už veľké množstvo lekárov vyznávajúcich západnú medicínu odporúča pravidelnú chôdzu naboso ako prevenciu voči fyziologickým i mentálnym poruchám organizmu. Poďme si teda priblížiť, v čom sú hlavné prednosti pohybu po pohyblivom pieskovom podklade.

Piesok je materiál, ktorý nás, ľudské bytosti, fascinuje už od útleho veku. Nepoznám nikoho, kto by sa v detstve nechcel hrať v pieskovisku, stavať hrady, alebo len tak poskakovať bosými nohami v mäkkom podlaží. Milióny nervových zakončení stimulujú náš mozog a vyvolávajú pocit nadšenia a dobrej nálady. Nie nadarmo už veľké množstvo lekárov vyznávajúcich západnú medicínu odporúča pravidelnú chôdzu naboso ako prevenciu voči fyziologickým i mentálnym poruchám organizmu. V čom sú ale hlavné prednosti pohybu po pohyblivom pieskovom podklade zo športového a diétneho hľadiska? Poďme si ich zhrnúť.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Aj na Slovensku je piesku dosť

Keby som mal v troch-štyroch vetách odpovedať na otázku, prečo odporúčam takýto typ tréningu, asi by som to nepovedal lepšie a výstižnejšie ako Viktor Bielik z FTVŠ UK: „V sypkom piesku budete zapájať vyšší počet doplnkových a posturálnych svalov, čím zlepšíte podmienky pre celkový stabilizačný aparát. Pri dotyku chodidla s pieskom sa noha pri každom odraze šmýka, čím sa predlžuje doba kontaktu chodidla s podložkou. Rastú nároky na koordináciu, tvorbu energie a buduje sa sila. Desať krátkych roviniek po piesku s dĺžkou 80 – 120 m zabehnutých naboso tri až štyri krát počas desať dňovej dovolenky je pre bežného rekreačného bežca úplne postačujúcich.“

Je pochopiteľné, že na Slovensku nie je všade toľko možností na pravidelný tréning v piesku, no hlavne v mestách zaznamenávame veľký boom plážových športov či už ide o tradičné ako futbal či volejbal, alebo novší, no stále populárnejší beach tenis.


Netreba sa hýbať viac, ale efektívnejšie

Vráťme sa však ku samotným benefitom cvičenia. Martyn Binnie Ph.D., športový vedec z Western Australian Institute of Sport. Predkladá tvrdenia založené na dlhodobom skúmaní: „Existuje úplne jednoduchý spôsob, ako spáliť viac kalórií bez toho aby ste museli zrýchliť, alebo trénovať dlhšie. Chôdza, alebo beh v piesku, pri ktorom váš nervový systém musí aktivovať omnoho väčšie množstvo svalovej hmoty. Musíte sa namáhať viac pri vykonávaní toho istého pohybu. Štúdie ďalej potvrdili, že počas jednoduchého kruhového tréningu s vlastným telom v piesku, monitorovaní cvičenci spálili každú minútu o 50 percent viac kalórií ako pri cvičení v posilňovni. Navyše, sypký piesok zmierňuje záťaž na kĺby, čím predchádzate zraneniam a zápalovým procesom v tele, ktoré často ku ním vedú. Preto môžete cvičiť častejšie a hlavne na čerstvom vzduchu.“


Viac ako len kalórie a koordinácia

Sú tu však aj iné pozitíva, ktoré priamo súvisia s cvičením v piesku. Keďže predpokladáme, že ľudia budú bosí, automaticky pozitívne vplývajú na svoj organizmus. V teniskách je takýto typ tréningu tiež síce náročnejší, avšak práve “bosé cvičenie” na pieskovom povrchu vie blahodárne pôsobiť napríklad na taký krvný tlak – vysoký sa zníži, naopak nízky sa zvýši. Kontakt so zemou sa stará o správne fungovanie ciev a funguje ako prevencia voči vzniku kŕčových žíl. Naša postava sa narovnáva a chrbtica sa správne vyťahuje smerom nahor. Už tento samotný pohyb  nám „uzdravuje“ mnohé veci v tele, ktoré by sme laicky vôbec nevedeli prepojiť. V neposlednom rade cvičenie naboso pôsobí blahodárne pri padnutej klenbe, výrastkoch na chodidlách a zvyšuje našu koncentráciu či imunitný systém. A negatíva? Okrem toho, že dobre vyhriaty piesok vie najmä v lete poriadne páliť, nevidím žiadne!


Stále som vás týmito argumentami nepresvedčil? Alebo vás neláka predstava kombinácie potu a piesku piesku až za ušami? Nabudúce si teda ukážeme názorný plážový tréning, pri ktorom spálite veľké množstvo kalórii za naozaj krátky čas. A to je presne typ cvičenia, ktoré v lete chcete!


Peter Fijalka

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY