← Späť

Fitness strava nie sú len vločky a tvaroh

Maroš Krivosudskýokt 7, 2017

Zdravá strava je slovné spojenie, ktoré na vás vyskakuje z každej strany. Reklamy, články, televízia, rádio, sociálne siete. Tam všade sa hovorí o najrôznejších diétach, superfoods, či doplnkoch výživy spaľujúcich tuky, no a vy s výčitkami nadobúdate dojem, že pokiaľ chcete žiť zdravo, musíte sa vzdať všetkého chutného a zvyšok života stráviť len na šalátoch, proteíne, ovsených vločkách a tvarohu. Možno vás to prekvapí, ale fitness strava ani náhodou takéto obmedzovanie neznamená. Pokiaľ totiž cvičíte a zároveň viete, čo máte na tanieri, váš jedálniček môže obsahovať takmer všetko a chudnutie aj tak nebude problémom.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Nejem a nechudnem

Často sa stretávam s prípadom, kedy človek drží nejakú diétu, cvičí, behá, prípadne si chodí zamakať na futbal, no stále nechudne. Málo prijatých kalórii a pohyb by automaticky mali znamenať, že kilá pôjdu dole, nie? Nie nemusia. Keď totiž vášmu telu pri aktívnom režime nedáte všetko, čo potrebuje, ani pri negatívnej kalorickej bilancii chudnúť nemusíte. Prípadne schudnete a po krátkom výpadku priberiete všetko naspäť. Prečo? Dôvodom je práve zlé nastavená diéta, ktorá vaším namáhaným svalom, kĺbom a kostiam nedáva to, čo pre regeneráciu (a teda aj následné chudnutie, spevňovanie, zosilnenie,…) potrebujú.


V obchodoch aj reštauráciách je toho dosť

Ak máte záujem ísť do nejakej redukčnej diéty, alebo len jednoducho začať zdravo žiť, súčasná doba vám praje. Už naozaj nie je problém nájsť reštauráciu, kde by vám za normálne peniaze chutne a zároveň zdravo navarili. V reštauráciách to ale nekončí. Zdravé a diétne produkty nakúpite už takmer všade. Bio obchody, predajne fitness doplnkov, lekárne, ale tiež drogérie, hypermarkety a čerpacie stanice. Všade tam sa snažia výrobcovia pretlačiť svoje zdravé (ale aj menej zdravé) fitness produkty. Tyčinky, keksíky, chipsy, raňajkové zmesi, prášky, cukríky…nálepka FIT sa dá dať na akýkoľvek produkt. A keďže je to business ako každý iný, na vlne zdravia a fit potravín chce zarobiť každý, nie vždy úplne čestný obchodník.


Fitnessbox je len uľahčenie

Práve kvôli veľkému výberu fit potravín sme oslovili viacerých trénerov a výživových poradcov, aby po týchto obchodoch chodili, čítali etikety a vyberali to najlepšie. To najchutnejšie z najlepšieho sme následne dali dokopy a zabalili do krabičiek, ktoré sú vhodné na raňajky (morning box), na desiaty a olovranty (snack box), behanie (run box), či pre deti (junior box) a varenie (lunch box). Tento fitness box ale nie je nič zázračné. Urobili sme ho len preto, aby uľahčil samotný nákup a vy nemuseli vyberať, keďže sú v ňom všetky chutné, no najmä zdravé produkty pokope. Ak sa naučíte čítať obaly potravín, diétu si ľahko budete vedieť vyskladať aj sami.


Čo by (ne)mala obsahovať fit strava

Fitness strava by v prvom rade mala obsahovať prvú časť tohto slovného spojenia, teda fitness. Aby ste totiž efektívne chudli, vaše svaly potrebujú dostať tréningový impulz. Až po tomto impulze nasleduje krok číslo 2, teda regenerácia. Tú si zabezpečíte kvalitným spánkom a ešte kvalitnejším jedlom. A čo v tom kvalitnom jedle, resp. doplnku výživy hľadať? Pri základných potravinách sa určite chcete zameriavať na dostatočný príjem vlákniny, vitamínov a minerálov (najviac zo zeleniny a menej sladkého ovocia), bielkovín (z rýb, vajec, mäsa, strukovín, mliečnych výrobkov, semienok), kvalitných tukov (z olejov, orechov, semien, avokáda) a sacharidov s nízkym glykemickým indexom (ryže, quinoi, zemiakov, kvalitných obilnín). Pri balených produktoch a doplnkoch výživy bude rozumnejšie začať tým, čo v nich nehľadať, aby ste hneď na prvý pohľad vedeli, ktorým sa vyhnúť. Našťastie musia výrobcovia uvádzať suroviny, ktoré sú v produkte obsiahnuté v najväčšom množstve, na prvých miestach zloženia, takže sa to dá čítať celkom jednoducho.

Na prvých priečkach určite nechcete nájsť tri veci (no napriek tomu ich nájdete vo väčšine z nich):

  • zbytočné sladidlá (napr. glukózovo-fruktózový sirup, cukor, kukuričný škrob)
  • nekvalitné tuky (napr. palmový olej, slnečnicový olej, iné stužené rastlinné tuky)
  • nekvalitné bielkoviny (napr. sójový proteín, kazeinát vápenatý)

Naopak, na prvých miestach hľadať chcete:

  • surovín, kvôli ktorým si produkt kupujete (ovocie, orechy, kakao)
  • kvalitné bielkoviny (srvátkový, mliečny, konopný proteín)
  • kvalitnejšie formy sladidiel (stévia, xylitol, monk fruit)


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY