← Späť

Veľký sprievodca jogou: Nájdite v živote rovnováhu

PRAKRITI Yoga Shalajan 22, 2018

Joga ešte nikdy nezažívala v západnom svete taký boom ako teraz. Na jednej strane ma tento fakt, ako človeka, ktorý ňou žije, teší. Na strane druhej sa ale stále viac čudujem (nie vždy pozitívne), v akom slovnom spojení sa “joga” dá použiť a koľko “joga” učiteľov, “joga” štúdii, či dokonca druhov “jogy” sa začalo rodiť. Aby som teda oddelil túto biznis stránku od pôvodného učenia, poskladal som o nej dokopy zopár základných informácii. Nie preto, aby som znevažoval prácu spomínaných cvičiteľov a štúdii. Veď práve vďaka ich cvičeniam sa k slovu joga dostane najväčšie množstvo ľudí. Informácie som dal dokopy pre tých, čo by o tejto filozofii chceli vedieť viac a venovať sa jej aj na inej ako fyzickej úrovni.


UŽ OD 115€

Mesačný stravovací plán a Coaching od odborníkov. Široký výber jedál, presné vypočítané nutričné hodnoty a pravidelné konzultácie sú základom vášho úspechu!

Čo je to joga (yoga)

Definovať jogu v krátkosti je veľmi obtiažne, no ak by sme to mali spraviť, súčasná poučka by znela asi takto: Yoga (alebo po slovensky joga) je nástroj spoznania samého seba a nájdenia vlastného potenciálu. Ak by sme išli do histórie, pôvodná definícia jogy zo starovekých spisov by bola ešte obšírnejšia, a teda, že to je zastavenie (nekontrolovaných/zbytočných) myšlienok. Nie v zmysle úplného vypnutia hlavy, ale v zmysle zastavenia myšlienok, ktoré nám spôsobujú strach, stres, nevoľnosť a nepokoj. Myšlienok, ktoré sú viazané na budúcnosť alebo minulosť. Učí nás teda byť “tu a teraz”, v rovnováhe a v pokoji. V žiadnom prípade teda nejde len o fyzické cvičenie. To je len jednou zo súčastí učenia, ktoré bolo pôvodne rozdelené na 6 častí:

  • Bhakti yoga – joga oddania „vyššiemu princípu“
  • Jnana yoga – joga (cesta) poznania – teoretická joga
  • Kriya yoga – joga meditácie
  • Karma yoga – joga skutkov a dobročinnosti
  • Hatha yoga – praktizovanie fyzických pozícií, meditácie a dýchacích cvičení
  • Raja yoga – „kráľovská“ joga zahŕňajúca všetky predošlé


Raja “kráľovská” joga

Všetky vyššie spomínané jogy sa v niečom spájajú a v niečom líšia, Raja joga ich spája všetky. Jej podstata je popísaná v starovekom spise Yoga Sutra, ktorý bol napísaný približne 200 rokov p.n.l. a je v ňom vysvetlených 8 stupňov jogovej praxe a návod na nájdenie vyššie spomínaného vlastného potenciálu. Tieto stupne sú:

  1. Yama – 5 morálnych princípov, resp. odporúčaní, ktoré by mal dodržiavať každý človek. Patrí sem nenásilie, resp. absencia agresivity, neklamanie, nehromadenie, nekradnutie a schopnosť ovládať sa.
  2. Niyama – 5 pravidiel osobných princípov. Sem patrí čistota, disciplína, spokojnosť, štúdium a akceptovanie myšlienky vyššieho princípu (boh, vesmír,…).
  3. Asana – každodenné praktizovanie jogových pozícii.
  4. Pranayama – kontrola prány (energie života) prostredníctvom dýchacích cvičení.
  5. Pratyahara – vedomé otočenie zmyslov z vonkajšieho sveta do „vnútorného sveta“.
  6. Dharana – praktizovanie koncentrácie, schopnosti sústredenia sa.
  7. Dhyana – meditácia.
  8. Samadhi – najvyšší stav blaženosti, jednota, pretrvávajúci stav šťastia.

Najmä prvé dva stupne si zanietení začínajúci jogíni mýlia s desatorom božích prikázaní, ktoré nám kážu, čo môžeme a nemôžeme v živote robiť. Podľa nich ľudia následne veľmi razantne menia svoj život, ktorý pri ich dôslednom dodržiavaní smeruje až k askéze. Takáto náhla zmena samozrejme nie je úplne správna a preto je lepšie ich nazývať ako formu morálneho kompasu, ktorý nám môže pomôcť lepšie sa rozhodnúť v kritických, ale aj bežných životných situáciách.


Druhy jogy

Od pôvodného učenia, teda 6 pôvodných druhov jogy a 8 stupňov Raja jogy prechádzame k časti, ktorá bola najviac ovplyvnená a modifikovaná západným svetom. Tou je samozrejme “cvičenie jogy” a teda jej fyzická časť. Ak sa totiž rozhodnete prihlásiť na svoju prvú hodinu a pozriete sa do rozpisu, určite vás v každom štúdiu prekvapí široká ponuka jej druhov.

  • Aštánga (Ashtanga) joga

Nie je aštánga joga ako aštánga joga a koluje o nej kopec nepravdivých informácií. Tento systém je postavený na všetkých pôvodných princípoch popísaných v starovekých spisoch a ako posledný existujúci druh jogy učí jej pôvodný spôsob praktizovania (ktorým je vlastná prax) aj na skupinových hodinách, aj doma. Učiteľ je na hodinách len na pomoc praktikantom (prípadne, aby učil nových a neskúsených záujemcov). Hovorí sa o nej, aká je ťažká, ale v skutočnosti je taká ťažká ako si ju urobíme. Ľudia ju však skúšajú na nevhodných hodinách – na vedených hodinách, ktoré sú mienené pre veľmi skúsených a pokročilých praktikantov. Ak tam ale príde niekto neskúsený, je to akoby ste ho hodili do práčky. Aštánga joga sa neskutočne rýchlo rozšírila v západnom svete. Daňou za to je, že sa všetci naučili jej sekvenciu, ale málokto sa naučil ako ju použiť, ako ju „ordinovať“ ostatným, na čom je celý systém postavený a aký je jej účel. Keď praktikantovi/učiteľovi chýba kompletný obraz, je to naozaj ťažké a navyše to nefunguje. Je to neskutočne komplexný a silne fungujúci systém práce na sebarozvoji.

Slovo „Aštánga“ je zložené z dvoch slov – „Aštó“, ktoré znamená osem, a „Anga“, ktoré znamená končatina, bod, vetva. Jej názov teda referuje na Patandžaliho osem bodov jogy a všetky by tu mali byť praktizované (avšak aj tu väčšina začne a skonči pri ásanách). Je to teda forma Rádža (Raja) jogy – osem stupňovej jogy.

  • Hatha joga

Je to spojenie troch zo spomínaných stupňov Rádža (Aštánga) jogy – ásany (pozície), pranajáma (dýchacie techniky) a meditácia. Podľa starých spisov (konkrétne Hathayoga Pradipika) je Hatha Yoga schodisko k Rádža joge, kam by praktikant mal smerovať a dostať sa.

  • Vinyasa (flow) joga

Je dynamický systém jogy striedajúci pozície v štýle komplexného a logického pohybu. Patrí medzi novodobé komerčné štýly jogy, ale je veľmi obľúbený a asi aj najrozšírenejší. Patrí sem aj Power joga.

  • Iyengar joga

Je joga zameraná na precízne porozumenie geometrie a techniky jogových pozícií.

  • Kundalini joga

Jej cieľom je prebudenie Kundalini energie a jej pozdvyhnutie z panvy pozdĺž chrbtice až do korunnej čakry v hlave.

  • Power joga

Cvičebný systém jogových pozícii, ktorý je veľmi ovplyvnený západnou kultúrou, fitness a posilňovaním. Vznikla v USA v 80. rokoch 20. storočia a momentálne patrí medzi najobľúbenejšie druhy, práve kvôli jej silovému charakteru a zameraniu sa na fyzickú stránku človeka.

  • Bikram (hot) joga

Systém jogy, ktorý sa precvičuje v miestnosti vyhriatej na 35-42°C a s vlhkosťou vzduchu 40°C. Jedná sa o sekvenciu 26 ásan,  je inšpirovaná tradičnou Hatha jogou a vznikla v 70. rokoch minulého storočia v USA. Takéto vyhrievanie tela zvonku je oproti pôvodnému učeniu veľmi odlišné, keďže pri joge by malo teplo vychádzať zvnútra človeka a nie naopak.

  • Akro joga

Pozície inšpirované jogovými ásanami sú prevádzané vo dvojiciach, pričom väčšina z nich má akrobatický charakter. Cvičenie vzniklo v San Franciscu v roku 2003 a s pôvodnou jogou má len veľmi málo spoločného.


Chcete začať? Jednoducho začnite

Na otázku, ako začať s jogou, vždy odpovedám to isté. Jednoducho si zistite referencie o jogových štúdiách vo svojom okolí a choďte tam, kam vám to odporučia viacerí ľudia (nie prvý človek, ktorého sa opýtate). Na začiatku by ste si ale mali zodpovedať základnú otázku, či si chcete len ísť zacvičiť (na čom nie je vôbec nič zlé), alebo sa joge chcete venovať systematicky a do hĺbky. V obidvoch prípadoch je dôležité, aby bol učiteľ skúsený a aby bola skupina, v ktorej cvičia začiatočníci malá. Len tak vás môže mať učiteľ pod dohľadom. Ak však trpíte akýmikoľvek zdravotnými problémami, skupinové hodiny nie sú správna voľba. Mali by ste vyhľadať osobný prístup.

Výber inštruktora

Pri výbere učiteľa už dávno neplatí, že keď bol v Indii, musí byť zaručene dobrý. Dobrý učiteľ má naštudované stovky až tisícky hodín. Oficiálne sa vo svete toto štúdium v jogovej komunite rozdeľuje na RYT 200, RYT 500, E-RYT 200, E-RYT 500. V každom prípade skratka znamená, že ide o registrovaného joga učiteľa (registered yoga teacher, resp. experienced registered yoga teacher) a číslo za skratkou znamená počet odštudovaných hodín v registrovanej joga škole (RYS – registered yoga school). Tieto registrácie zastrešuje medzinárodná Joga Aliancia. Toto by vám malo napovedať o učiteľovi najviac. Stretol som však už aj takých, ktorí sa joge venovali súkromne bez certifikátov a boli kvalitnejší ako učitelia s 1000 oficiálne naštudovanými hodinami. Takže znova treba dať na referencie a samozrejme svoju vlastnú skúsenosť. Papier nie vždy znamená záruku kvality.

Vybavenie na jogu

Na cvičenie toho veľa nepotrebujete. Pri výbere joga podložky dbajte na to, aby bola protišmyková, teda nie klasická “karimatka”. Ak máte záujem o trochu klasickejší materiál (ako si môžete domyslieť, v starej Indii gumené podložky veľmi nepoužívali), dobrou voľbou je aj bavlnený joga koberec. Ten navyše môžete prať a vydrží vám dlho. Oblečenie na jogu by malo byť pohodlné a minimalistické, aby neprekážalo v pohybe a tiež, aby neodvádzalo pot (ktorý je pri cvičení dôležitý a teda by sa nemal ani utierať). Funkčné oblečenie teda nie je vhodné a lepšou voľbou budú krátke gate a tričko či tielko, prípadne len športová podprsenka u žien.

Podmienky na cvičenie

Miestnosť na jogu by v našich zemepisných šírkach mala byť ideálne uzavretá (bez otvorených okien a dverí). Podlaha by mala byť rovná a stabilná, určite nie tráva alebo piesok. Akokoľvek totiž takéto outdoor cvičenie na nestabilných povrchoch vyzerá dobre, každá strata rovnováhy a nerovnosť nás vyrušuje a odvádza od toho, čo je cieľom jogy – vypnutie myšlienkových pochodov a sústredenie sa na vnútorné jemnohmotné prvky jogy. Ak sme v teplejšej krajine, môžeme cvičiť aj vonku, no v tom prípade je dobré vyhnúť sa priamemu slnku. Joga je totiž energetická činnosť a práve slnko v spojení s energetickou prácou môže z dlhodobého hľadiska prepaľovať energetické kanály. Nebojte, jedno cvičenie na slnku vás ale nezabije, takže ak nemáte inú možnosť, aj tak sa dá.


Domáce štúdium jogy

Ak by ste mali záujem sa na tému jogy pozrieť aj doma, určite nájdete množstvo knižiek. Do 70. rokov minulého storočia ich bolo len veľmi málo, no takmer každá  je výbornou literatúrou. Po roku 1980 toto množstvo začalo neúmerne rásť, no pri ich výbere treba dávať o to väčší pozor. Pokiaľ by som mal ale odporučiť obľúbených autorov, boli by to títo:

  • Milan Polášek
  • André Van Lysebeth
  • Tirumalai Krishnamacharya
  • G. Mohan
  • Pattabhi Jois
  • K. S. Iyengar
  • Indra Devi
  • K. V. Desikachar

Autor: Jaro Pávek

Učiteľ jogy


Joga Pobyt v Malých Karpatoch

Poďte s nami načerpať energiu na valentínsky joga víkend, určený nielen pre páry. Len hodinu od Bratislavy, pre vás pripravujeme pobyt zameraný na jogu a zdravý životný štýl.

PRAKRITI Yoga Shala

www.prakriti.sk

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

DeepWORK & BodyART Víkend
pre fanúšikov skupinových cvičení
Hotel Tri Studničky****

Už od 220 Eur

3- alebo 4-dňová kombinácia pomalšieho BodyARTu a dynamického DeepWORKu v jednom z najkrajších hotelov na Slovensku. A kto to všetko povedie? Nikto iný ako dvaja z najlepších a najskúsenejších inštruktorov na Slovensku, Milan Adamka a Eňa Buzinkay.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Fit Pobyt s Cvičiskom
pre nadšencov zdravého životného štýlu
Chata Hradečanka (ČR)

Už od 219 Eur

Chcete konečne zmeniť svoj životný štýl k lepšiemu, len neviete ako začať? Alebo cvičíte pravidelne, len chcete stráviť víkend s nabitým programom mimo mesta? V tom prípade je tento 3- alebo 4-dňový fit pobyt v spolupráci s Cvičiskom presne pre vás!

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 230 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >