← Späť

Káva – Ako z nej vyťažiť úplné maximum

Maroš Krivosudskýsep 25, 2016

Čo spravíte každé ráno ako prvú vec ihneď po zobudení? Ak to je stlačenie zázračného zapínacieho gombíku na kávovare, nie ste ani náhodou jediní. Pravdupovediac, ešte nedávno bol u mňa scenár úplne rovnaký. Vôňa kávy v kombinácii s povzbudzujúcim účinkom kofeínu bol ideálny štart do aktívneho dňa. Teda takmer ideálny, čo je aj dôvod prečo som sa tento rituál rozhodol zoptimalizovať.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Nie je dôležité vstať, ale zobudiť sa

Vôňa kávy síce má na prebúdzanie dobrý vplyv a ani účinok kofeínu ako stimulantu sa nedá poprieť, no pri zobúdzaní treba brať do úvahy aj hormóny, ktoré sa počas spánku vylučujú. Jedným z nich je totiž aj adenozín, ktorý je inhibítorom kofeínu, teda spomaľuje a narúša jeho účinok. Práve jeho hladina v krvi je krátko po zobudení ešte dosť vysoká, čo znamená, že po vypití kávy dôjde ku kofeínovo-adenozínovej „bitke“. Na jednej strane nedovolíte organizmu sa prirodzene zobudiť a na strane druhej vaša káva nebude mať taký účinok, aký by mala za ideálnych podmienok. Riešenie? Počkajte aspoň 60-90 minút od postavenia z postele a až potom začnite kávičkovať.


Káva s mliekom a koláčikom je zbytočná káva

Počas pracovného dňa a najmä pri pracovných stretnutiach je tento horúci nápoj často až spoločenským štandardom. Je škodlivé vypiť ich denne 4 a viac? Nemusí. Reakcia na kofeín je u každého individuálna, no vo všeobecnosti je úplne v poriadku denný príjem až 400 mg tejto stimulujúcej látky, čo je približne 5-7 káv. Otázka je ale ako tá vaša káva počas dňa vyzerá. Treba si zapamätať, že akákoľvek kombinácia s iným jedlom alebo nápojom jej účinok znižuje, teda ak si ju miešate s väčším množstvom mlieka, prípadne máte radi cappuccino, frappuccino a koláčik k tomu, nielenže do seba pcháte zbytočný cukor a kalórie, ešte aj kazíte celý jej stimulačný efekt. Pokiaľ teda z kávy chcete vyťažiť aj počas dňa maximum, snažte sa mixovať čo najmenej. Ak je pre vás jej chuť príliš výrazná a kyslá, skúste si do ristretta, espressa alebo lunga (iné druhy kávy vypustite zo slovníku) naliať len minimum mlieka, prípadne prisypať trochu škorice, nepraženého kakaa či pol lyžičky kokosového oleja. To ju dostatočne zjemní a dokonca pridá nejaký ten benefit navyše. K tomu len čistá voda, prípadne minerálka s citrónom a zdravé kombo je hotové.


Pred tréningom, nie po ňom

Kofeín nie je len stimulant, ale aj účinný spaľovač tukov, čo je dôvod, prečo sa mieša takmer do všetkých predtréningových tabletiek a práškov, a teda aj dôvod, prečo je napríklad aj vaša obľúbená káva pred cvičením viac ako dobrý nápad. Ako je to s ňou ale po tréningu? Veľa ľudí, najmä tých, čo makajú v doobedných hodinách, sa ihneď po cvičení zvykne šálkou kávy refreshnúť a opäť nakopnúť do pracovného režimu. Prečo je to chyba? Žiaduci povzbudzujúci účinok kofeínu sa tu síce dostaví, no tiež sa dostaví neskorá regenerácia vašich unavených svalov. Káva má totiž vplyv na produkciu stresového hormónu – kortizolu, ktorého hladina je po ťažkom fyzickom cvičení už aj tak zvýšená nad normálne hodnoty. To má negatívny vplyv nielen na spomínanú regeneráciu, ale aj vysoký krvný tlak a z dlhodobého hľadiska to tiež môže prispieť k rozvoju cukrovky a ukladaniu nebezpečného viscerálneho tuku. Ak teda cítite, že sa po tréningu musíte nejako vrátiť do pracovnej reality, skúste radšej jemnejšiu formu stimulácie vo forme kvalitného zeleného čaju.


Pred spaním to naozaj nie je dobrý nápad

Opakuje sa to skutočne často a všade, takže to možno bude znieť ako klišé, no pred spaním naozaj kávu nepite. Prečo to teda opakujem aj ja? Dôvod je ten, že množstvo mojich klientov – kávičkárov si ich obľúbený nápoj dopraje aj večer, lebo „majú kávu radi a na nich to už nijak nezaberá“, čo je samozrejme omyl. Pravidelnou konzumáciou sa totiž vaša reakcia na kofeín môže počas bdelého stavu zmierňovať, nikdy sa však nezmierni tak, aby negatívne neovplyvňovala aj kvalitu vášho spánku. Vy tak síce po večernej káve zaspíte jednoducho, no nie kvalitne a to je pre všetky regeneračné procesy rozhodujúce.


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY