← Späť

Losos so zapekanými Batata zemiakmi

Maroš Krivosudský okt 7, 2015

Zapekané Batata zemiaky sú skvelou prílohou, keď vám už šalát alebo ryža idú krkom. Majú síce len o niečo nižší podiel sacharidov ako žlté, či červené zemiaky, no zato sú omnoho výživnejšie - sú dokonca lepším zdrojom beta-karoténu ako mrkva. Kombinácia s trojfarebnou paprikou a práve mrkvou v spojení s ghee-rozmarínovou arómou vytvorí pestrú zmes farieb a chutí, ktorá je výborným doplnkom lososa s bylinkovo-citrónovým maslom. Recept je pre svoju komplexnosť, teda vyšší podiel tak sacharidov, ako aj bielkovín a tukov, ideálnou voľbou na obed v ťažký tréningový alebo pracovný deň. Nie je to úplný fast food, strávite pri jeho príprave možno aj pol hodiny, no zvládnete ho aj bez kuchárskych skúseností - potrebujete vedieť krájať, nastaviť trúbu na 240°C a zapnúť sporák. Nič viac, nič menej. Dobrú chuť!

Zapekané Batata zemiaky sú skvelou prílohou, keď vám už šalát alebo ryža idú krkom. Majú síce len o niečo nižší podiel sacharidov ako žlté, či červené zemiaky, no zato sú omnoho výživnejšie – sú dokonca lepším zdrojom beta-karoténu ako mrkva. Kombinácia s trojfarebnou paprikou a práve mrkvou v spojení s ghee-rozmarínovou arómou vytvorí pestrú zmes farieb a chutí, ktorá je výborným doplnkom lososa s bylinkovo-citrónovým maslom. Recept je pre svoju komplexnosť, teda vyšší podiel tak sacharidov, ako aj bielkovín a tukov, ideálnou voľbou na obed v ťažký tréningový alebo pracovný deň. Nie je to úplný fast food, strávite pri jeho príprave možno aj pol hodiny, no zvládnete ho aj bez kuchárskych skúseností – potrebujete vedieť krájať, nastaviť trúbu na 240°C a zapnúť sporák. Nič viac, nič menej. Dobrú chuť!


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Čo potrebujeme (2-3 porcie)

  • Filet lososa
  • 2ks Batata (sladký) zemiak
  • 3ks Mrkva
  • 2ks Paprika
  • 1ks Cibuľa
  • 2 Strúčíky cesnaku
  • Citrón
  • Ghee maslo
  • Himalájska soľ
  • Čerstvý tymián
  • Čerstvý rozmarín

Postup

Zapekané zemiaky

  1. Batata zemiaky ošúpeme, nakrájame na koliečka a rovnomerne poukladáme na plech
  2. Pridáme nakrájanú papriku, mrkvu, cesnak a cibuľu
  3. Dochutíme vetvičkou čerstvého rozmarínu, himalájskou soľou a pridáme ghee maslo
  4. Pečieme v predhriatej rúre na 240°C po dobu cca 20 minút

Losos

  1. V mažiari pripravíme fit bylinkové maslo (ghee maslo, soľ, citrón a čerstvý tymián)
  2. Bylinkovým maslom rovnomerne potrieme filet lososa
  3. Lososa pokrájame na tenké filety a pražíme na panvici alebo na grile
  4. Hotovú rybu môžme dodatočne pokvapkať citrónom

Vieš čo ješ

Okrem toho, že losos obsahuje zdravý rybí tuk zložený z mastných kyselín znižujúcich LDL cholesterol a pôsobiacich proti srdcovo-cievnym chorobám, je tiež výborným zdrojom vitamínov skupiny B, najmä B12, ktorý podporuje tvorbu červených krviniek a fungovanie centrálneho nervového systému, znižuje napätie vo svaloch, ale tiež podporuje funkciu zažívacieho ústrojenstva. Je jedným z najlepších prírodných zdrojov selénu, ktorý zabraňuje oxidatívnym reakciám voľných radikálov, čím pomáha zachovať mladosť tkanív a ich pružnosť (pomáha pri vypadávaní vlasov, lámavých nechtoch).

Batata, teda sladké zemiaky sú zdravšou alternatívou klasických žltých alebo červených zemiakov. Podiel sacharidov je u nich takmer rovnaký, no sú výživnejšie. Obsahujú množstvo vitamínu A (viac ako mrkva), ktorý je dôležitý pre zdravú kožu, zrak a sliznice dýchacích, tráviacich a močových ciest. Tiež sú zdrojom horčíka zodpovedného za prenos vzruchov vo svaloch a nervoch, vitamínu C podporujúceho imunitný systém a vitamínov skupiny B, ktoré sú zase zodpovedné za metabolizmus bielkovín, sacharidov a tukov a za tvorbu červených krviniek. Aby vitamínov A, B a C nebolo málo, pridáme mrkvu, ktorá je tiež ich výborným zdrojom. Tá tiež obsahuje bioflavonoidy, čo sú látky, ktoré zvyšujú účinnosť vitamínu C až 20-násobne a patria k najdôležitejším antioxidantom, ktoré ozdravujú bunky či regenerujú a spevňujú cievy.

Všetko pripravujeme na ghee masle, ktoré je vegetariánskou alternatívou k maslu klasickému, je vhodné pre ľudí s intoleranciou na laktózu alebo alergiou na mliečnu bielkovinu, lebo je zbavené všetkých mliečných súčastí. Podobne ako kokosový tuk je výbornou voľbou pre tepelnú úpravu.

Himalájska soľ nie je narozdiel od soli klasickej rafinovaná a ani jodizovaná a teda je omnoho zdravšia pre ľudské telo. Prírodná nerafinovaná soľ pomáha pri prekyslení organizmu, podporuje tráviaci systém, ale tiež pomáha pri alergiách a kožných ochoreniach. Soliť treba čo najmenej, potraviny by sa mali konzumovať s ich prirodzenou chuťou, no ak už soľ potrebujeme, hľadáme čo najzdravšie alternatívy.

Korenia ako tymián a rozmarín nepridávame len kvôli chuti a aróme, ale aj kvôli ich zdravotným benefitom. Okrem toho, že sú zdrojom minerálov (horčík, draslík, železo, zinok) a vitamínov (AB), obsahujú tiež aktívnu látku kyselinu ursolovú a karnozol, ktoré obnovujú postihnuté červené krvinky a pôsobia proti rakovine (najmä hrubého čreva) a tiež sú zdrojom polyfenolov, čo sú látky, ktoré majú preventívny účinok pri ochoreniach srdca a vzniku rakoviny.


Tagy

Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

Sledujte nás

Proteínová stracciatella roláda

Diana Vidáková apr 4, 2019

Tvarohové fit pagáče

Diana Vidáková jan 10, 2019

Jablkovo-škoricová fit bábovka

Veronika Fabianová dec 30, 2018

FIT POBYTY