← Späť

Nezmysly o joge, ktoré ma dostávajú do kolien

PRAKRITI Yoga Shalamar 29, 2017

Asi je to súčasťou doby, no stále ma to dokáže prekvapiť. Myslel som si, že je to iba neinformovanosť ľudí, čo píšu blogy alebo amatérske články, ale poslednú dobu to počúvam čoraz viac od ľudí naživo. Snažil som sa už inými príspevkami a hlavne osobne, na workshopoch alebo prednáškach, ľudom vysvetliť, akú históriu Ashtanga joga má a čo to vlastne je. Tak to skúsim opäť takto prostredníctvom článku, lebo vo svete jogy stále prevláda dosť veľký zmätok. A neviem, či náhodou nie stále väčší a väčší.

InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Všadeprítomní všeznalci

Najradšej mám tie články štýlu „ako si mám vybrať jogu pre seba“, „rozdiel medzi štýlmi jogy“, „ktorá joga je klasickejšia“, prípadne webové stránky (spravované jednou jedinou osobou), ktoré robia osvetu naprieč jogovým svetom a jogovým dianím. Ak vám niečo takéto skríži cestu, je to presne to, čo určite nechcete čítať a čomu určite nechcete veriť. Takéto niečo môže dať totiž dokopy iba človek, ktorý o žiadnej joge nič nevie. Prečo? Pretože kopec z toho, čo sa dnes vonku ako joga prezentuje, joga skutočne nie je, keďže tomu chýbajú esenciálne prvky, ktoré robia jogu jogou. A ak to ten človek nevie rozpoznať, chýba mu samotné pochopenie definície tohto pojmu. Je tu však ešte aj druhý, oveľa závažnejší dôvod, a to ten, že jedna ľudská inkarnácia je príliš krátka na to, aby sme (hlavne v našich podmienkach) dokázali poriadne porozumieť čo i len jednému jedinému prístupu k joge. Nie to ešte toľkých, aby sme vedeli, aký je medzi nimi skutočný rozdiel a ešte vedeli o tom napísať aj jednoduchý článok, ktorý má neznalému ľudu pomôcť, ako si najlepšie vybrať.


Nepravdy a prekrútené myšlienky

Ešte pred tým, než sa teda v ďalších príspevkoch pustím do hlbších tém s jogovou problematikou, by som chcel vyvrátiť zopár „faktov“, ktoré sa v niektorých múdrych článkoch a odporúčaniach šíriacich osvetu píšu. Práve tie sú totiž často písané ľuďmi, ktorí sa Ashtange venujú len povrchne, pozerajú si o nej videá na YouTube, prípadne o nej počuli od iných a teraz už jednoznačne vedia, kde je sever.

Tu sú tie najobľúbenejšie:

Ashtanga joga bola vymyslená pre mladých chlapcov alebo vojakov či armádu.

Akože naozaj? Krishnamacharya (s najväčšou pravdepodobnosťou otec aj tej vašej jogy) učil jogu veľmi veľa ľudí, ale vďaka jeho krutosti a prísnosti s ním málokto vydržal dlhšiu dobu. Kopec tých, ktorých učil jogu, učil preto, že ju potrebovali, aby si zachránili zdravie alebo život. Niektorí ale mali to šťastie a učili sa od neho jogu v podstate ako filozofiu a kompletnú prax. Niečo ako vedný odbor (pretože joga vlastne aj vedný odbor je). Joga je niečo ako medicína – buď ste učení jej frakcie na to, aby vám pomohla s vašim problémom alebo sa ju učíte ako celok, aby ste vedeli tieto frakcie vytiahnuť pre ľudí, čo problém majú. Dve zvučné mená, ktoré boli okrem iných tento systém učené boli B.K.S Iyengar a samozrejme Srí K. Pattabhi Jois. Iyengar po nejakom čase od Krishnamacharyu odišiel a začal učiť úplne iný prístup k joge, ale Pattabhi Jois s ním študoval viac ako 30 rokov a neskôr učil podľa jeho vlastných slov presne to, čo ho učil jeho Guru. Pattabhi Jois však chcel sprístupniť toto učenie bežným ľuďom, aby mali možnosť vyliečiť sa za pomoci jogy a pritom jej rozumieť, aby ju vedeli použiť, aby vedeli, čo všetko dokáže do života priniesť. A preto spravil prelomovú vec. Zobral pozície a ich vinyasu, v podstate koncept, ktorý učil Krishnamarya svojich najvernejších a dlhoročných žiakov, a zostavil ho do sérií, ktoré poznáme dnes.  Nikde v tejto historickej línii sa však ani raz neobjavila armáda ani vojaci.

Ashtanga joga je cvičenie iba pre zdravých ľudí

Nie. Táto joga bola myslená ako liečebná metóda. Predtým, než prví západniari našli Pattabhi Joisa v Indii, Jois neučil žiadnych zdravých ľudí. To tvrdí okrem iných ako jeho syn Manju, tak aj Nancy Gilgoff (prvá západná žena predstavená do systému Ashtanga jogy). Jeho Shala, teda miesto, kde sa učí joga, bola plná ľudí, ktorých tam poslali buď moderní lekári, lebo im nevedeli pomôcť, alebo ľudia, ktorí s problémom prišli priamo za Pattabhi Joisom, ľudia po nehodách, ktorí nemohli chodiť, ľudia s psychickými alebo neurologickými problémami,… a stále bol schopný učiť ich vinyasu, ásany, dychové cvičenia a napokon ich vyliečiť.  Druhá strana mince ale je, či sa my na západe učíme jogu aj skutočne použiť a rozumieť jej. Rozumieť tomu čo, kedy, prečo a ako robiť.

Ashtanga vylamuje kolená a ničí telo.

Nie, Ashtanga to nerobí, to si robia ľudia sami, lebo jogu nevedia použiť a častokrát ani učiť. Hlavne, ak do jogovej praxe nevložia trochu svojho vlastného zdravého rozumu a nepočúvajú spätnú väzbu svojho tela. Patabhiho učenie, aj keď sa držalo istého konceptu a štruktúry, bolo totiž individuálne modifikované a šité na mieru každému, kto sa jogu pod jeho vedením učil, plus bol pod detailným ajurvédskym dohľadom. A to je presne to, ako by to malo vyzerať. Individuálny prístup, logika, štruktúra, a vhodné by bolo aj trochu rozumieť tomu, ako žiť mimo podložku. Keď prišli prví západniari do Indie, učil ich totiž to, čo každého iného pred tým. Metódu jogy založenú na šastrách, filozofii, s logikou, štruktúrou a individuálnym prístupom. Učil ľudí mať svoju vlastnú jogovú prax. Mať svoj vlastný zážitok a porozumenie jogy. Tak si svoje telo jogou nikto naozaj nezničí.

Ashtanga joga bola inšpirovaná gymnastikou.

Gymnastika nemá nič čo dočinenia ani s Ashtangou, ani so skupinami pozícií, ktoré učil Krishnamacharya. Všetky pozície, ktoré v systéme sú, boli popísané v šastrách. V spisoch, dielach a védickych textoch. Naopak, gymnastika bola inšpirovaná jogou. Pokročilé pozície (tie zdanlivo gymnastické kúsky, ktoré všetci chcú hneď robiť a hádzať na facebook, pričom keď to nejde, povedia, že to nie je joga alebo že to je gymnastika a oni gymnastiku nerobia) sú väčšinou pomenované po starovekých mudrcoch, ktorí v nich meditovali. Častokrát celé hodiny. My sme radi, keď z nich po troch dychoch nespadneme (a veď no a čo, joga má mať aj element zvaný zábava). No a keď už je joga s niečím pomiešaná (najmä moderné odnože jogy), sú to tanečné prvky a nie gymnastické. V Indii sa robievali verejné demonštrácie (živé ukážky) jogovej praxe. Krishnamacharya na tieto ukážky používal mladých chalanov a dievčatá. Ale nie preto že to učil iba ich, alebo že by to bola jeho cieľová skupina, ale preto, že dokázali robiť nevídané „gymnastické“ kúsky. Tieto kúsky sú ale show, nie joga sama o sebe.

Ashtanga joga je dobrá na vystrečovanie sa

Nehovorím, že nie je, takže to nie je úplný nezmysel, ale celkovo fyzická časť je len špičkou jogového ľadovca. Fyzický aspekt jogy, teda ásany, majú v prvom rade nejakú logiku, t.j. ako sa robia, kedy sa robia, ako rýchlo sa učia a ako sa praktizujú. Je v tom postupnosť, ktorá má najprv pomaly rozhýbať telo, pouvoľňovať pnutie, zosilnieť srdce a pľúca, odstrániť nánosy vápnika z miest, kde nemá byť, prečistiť tkanivá, tráviaci trakt, lymfatický systém, orgány a naučiť myseľ udržať sa aspoň trochu na uzde. Neskôr prichádzajú prvky, ktoré majú telo posilniť, aby sa to, čo sa pred tým pouvoľňovalo aj udržalo pokope, prečisťujú sa hlbšie energetické kanály, ešte viac sa posilňuje srdce, pľúca a pozornosť, …a neskôr sa dostáva k hlbokým pozíciám, ktoré sú naozaj veľmi silným meditatívnym stavom. A načo to všetko telesné vlastne? Za tým fyzickým je, ako som nie náhodou písal, istý stav mysle, ktorý v nej niečo mení. Niečo, čo by sa dalo nazvať spájanie sa so sebou samým (pretože to máme robiť sami so sebou, a nie tak, že nám to niekto ukazuje). Vtedy sa stávajú tieto pozície bránou do spirituálneho sveta. A cieľom jogy nie je len mentálna spiritualita, ale aj telo, ktoré je schopné až do konca v 100% stave túto myseľ niesť životom. Nehovoriac o tom, že pozície, ak sa robia správne (voľne so správnym dychom), pripravujú a otvárajú telo a energetické kanály, aby vôbec nejaký vyšší zážitok mohol prísť. Alebo celkom dobrý príklad je aj možnosť a schopnosť zdravej meditácie. Aby naše telo bolo vôbec schopné pohodlne sedieť v meditačnom sede a aby naša myseľ a energetická sieť boli schopné prijať a uniesť to, čo meditácia môže otvoriť. Dobré by bolo uvedomiť si, že tá postupnosť o ktorej som v tomto odseku písal (postupnosť ktoré pozície a ako robiť, ako to na seba nadväzuje, ako sa postupne dostávame do hlbších a jemnejších vrstiev svojej bytosti) môže a najčastejšie aj trvá dlhé roky a že skutočná jogová prax je prax na každý deň po celý život. Nechcem aby to znelo nedosiahnuteľne. Je to to absolútne dokázateľné, ale nie je to jednoduché.


Autor: Jaro Pávek

Učiteľ jogy


PRAKRITI Yoga Shala

www.prakriti.sk

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY