← Späť

7 dôvodov, prečo mať osobného trénera

Peter Patákokt 15, 2017

Pokiaľ sa jedná o bežné životné situácie, len málokedy nemáte jasno v tom, na koho sa obrátiť. Potrebujete sa ostrihať? Idete ku kaderníkovi. Ste chorí? Vaše kroky vedú k doktorovi. Podpisujete dôležitú zmluvu? Komu inému zavoláte ako právnikovi. Mohli by ste si toto všetko spraviť sami? Samozrejme mohli, no tiež by to mohlo dopadnúť veľmi zle. To si každý plne uvedomuje, radšej sa obraciame na kvalifikovaného odborníka. Pokiaľ sa však jedná o cvičenie alebo zdravú výživu, je ešte stále veľa ľudí, ktorí to takto neberú. Načo si platiť trénera?! Však internet je plný tréningov a tipov, a keď sa ich budete držať, určite vám to prinesie vytúžené ovocie. Alebo neprinesie? Týchto sedem dôvodov vás určite presvedčí o tom, že kvalitný osobný tréner nemôže byť zlá investícia.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

1. Začiatky bývajú ťažké

Ak ste sa už z akéhokoľvek dôvodu rozhodli pre cvičenie, urobili ste dobre! Akurát, že nemáte poňatia ako začať a čo vlastne s tou kopou náradia, činiek a strojov robiť. Nie je výnimkou, že v takejto situácii prichádzajú na rad „zaručené“ tipy od kamarátov, či z internetu a ide sa na to. Najčastejší výsledok? Z dlhoročných skúseností vám viem povedať, že si ľudia takýmto cvičením privolajú skôr zranenie než dosiahnu akýkoľvek zo svojich cieľov. Naučiť sa správne cvičiť síce nemusí byť vôbec náročné, no treba na to zvládnuť základy. A keď o fitness neviete takmer nič, obrázky a články z internetu vám len ťažko povedia, kde a čo máte pri správnej technike cvičenia cítiť. Kvalitný osobný tréner vás bude postupne túto správnu techniku v jednotlivých cvičeniach učiť a podľa vašich schopností zvyšovať ich náročnosť. Takto zabezpečí, aby ste dosahovali ciele a zároveň predišli spomínaným zraneniam.


2. Tréning na mieru

Na planéte nenájdete dvoch identických ľudí a to platí to aj pri trénovaní. Hlavným dôvodom, prečo u ľudí nefungujú všeobecné internetové plány je fakt, že čo môže fungovať u jedného, nemusí u druhého. Iné genetické predispozície, iný cieľ, iná úroveň cvičenia, iná psychika. To všetko môže rozhodovať pri zostavovaní tréningového plánu, ktorý vám dobrý fitness tréner pripraví na mieru. Ak teda vidíte nejakého nášho „kolegu“, ktorý vo fitku pripraví jeden tréning a ten dáva počas celého dňa všetkým svojím klientom (ešte stále takí sú), musí vám byť jasné, že sa jedná o trénerské dno, ktorému sa chcete vynúť. Ak totiž chce niekto v cvičebnom procese schudnúť, iní zas nabrať svalovú hmotu, poprípade pripraviť sa na športové podujatie, nie je možné, aby mali čo i len podobné tréningy. Kvalitný osobný tréner si vás najskôr na prvých tréningu otestuje a na základe vašich možností a želaných cieľov, vám zvolí tréning ušitý na mieru.


3. Keď sa stráca motivácia

Prvé týždne vášho „nového zdravého ja“ ste namotivovaní a chodíte do fitness centra aj štyri krát za týždeň. Po mesiaci to nejak prestane vychádzať a do fitka zájdete počas týždňa už len dvakrát. Takto prejde mesiac ďalší a vy si uvedomíte, že ste zase vynechali tréning. Už štvrtý za sebou. Nevadí, dáte si chvíľu od cvičenia pauzu a od prvého začínate znova. Nezačnete. Ako takýmto výpadkom predísť? Odpoveďou je práve osobný tréner. Nie nadarmo sa hovorí, že venovať sa tomuto povolaniu znamená byť tréner, motivátor a psychológ v jednej osobe. Už len motivácia dostaviť sa na samotný tréning je neporovnateľne vyššia, keď cvičíte trénerom ako sami. Ruku na srdce, koľkokrát sa vám už po robote absolútne nechcelo alebo ste ráno vypli budík skôr než vás stihol úplne prebrať? Ak budete mať dohodnutý tréning, myšlienku na jeho zrušenie rýchlo zmetiete zo stola.


4. Psychický relax

Cvičenie predstavuje formu aktívneho odpočinku. Aj keď prídete unavení, vystresovaní, so zlou náladou, dobrý tréner vám s ňou určite nedovolí odísť domov. Po tréningu totiž budete plní endorfínov, nabudení, všetko napätie sa z tela vyplaví a odídete s úsmevom na perách. Vedený tréning má tiež výhodu v tom, že za vás všetko naplánuje práve váš tréner. Po celom dni v práci, kde musíte plánovať, organizovať, robiť rozhodnutia, prídete do fitness centra a mentálne vypnete. Nemusíte rozmýšľať nad skladbou tréningu, aké cvičenia zvoliť, ako ich skombinovať atď…len vypnúť, počúvať a svojim spôsobom „oddychovať“.


5. Efektívnosť

Pokiaľ do fitness centra nechodíte len na kávu a cielene tam nechcete stráviť viac času, ako je potrebné, tréner je pre vás správnym rozhodnutím. Práve on totiž zabezpečí to, že váš čas strávený cvičením bude využitý naplno. Ak cvičíte sami, často sa stáva, že trávite vo fitku 2,5 hodiny v duchu hesla čím viac, tým lepšie. Prípadne strácate čas zbytočnými prestojmi medzi sériami, čakaním, alebo vás rozptyľuje kamarát/telefón. Takto vypadávate z tempa a tréning stráca zmysel. Fitness tréner vám pomôže dobu samotného tréningu minimalizovať len na čas potrebný pre dosiahnutie výsledkov a vám ostane viac času na ostatné aktivity.


6. Aj tréneri majú trénerov

Možno mi neuveríte, ale aj ja sám z času na čas oslovím iných trénerov. Jednak, či by mi ma neodkontrolovali alebo pre spestrenie môjho pohybového repertoáru. Aj vy ste už možno pokročilí cvičenci a čo-to o princípoch tréningu, resp. anatómií ľudského tela už viete. Nikdy sa ale sami neodkontrolujete tak, ako keď nad vami niekto stojí a neprestajne na vás dohliada. Po čase každý dospeje do bodu, kedy nevidí žiadny (alebo len minimálny) progres a staré účinné cvičenia už nezaberajú. Treba si uvedomiť, že ľudské telo je veľmi rozumný mechanizmus, ktorý sa dokáže adaptovať na rozličné podnety a podmienky. Veľmi veľa samo-cvičiacich ľudí vie v tomto bode stroskotať a ostať na jednom bode aj niekoľko rokov. Ak ale chcete progres, bez vonkajších podnetov to nepôjde. V takomto prípade často stačí len konzultácia, prípadne tréning s osobným trénerom raz za týždeň, či mesiac. Čudovali by ste sa, ale aj takto málo vie pomôcť posunúť sa.


7. Nie je to len o chudnutí

Každý ma svoje dôvody na cvičenie. Určitá všeobecná mienka je, že vyhľadáte trénera len v prípade, keď potrebujete zhodiť nadbytočné kilogramy alebo doladiť „detaily“ týkajúce sa telesnej estetiky. No nie vždy je to len o tom. K trénerovi vás môže priviesť aj podlomené zdravie či rôzne zranenia. Viete ako v tejto situácii spoznáte naozaj kvalitného odborníka? Tak, že sa nebude snažiť vyriešiť všetko sám. Po úvodnej diagnostike a rozhovore s vami nemôže byť pre trénera problém nakombinovať cvičebný plán napríklad s fyzioterapeutom. Ten sa na váš konkrétny problém pozrie z iného uhlu a s vašim trénerom pripraví plán ušitý pre vás.


Prečítajte si ďalšie užitočné tipy!


Peter Paták

CVIČISKO

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY