← Späť

Wim Hof metóda: Posilnite si imunitu otužovaním

Marek Blahušiakfeb 10, 2018

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo sú práve jeseň a zima ročné obdobia, kedy sú ľudia viac chorľaví? Samozrejme, že vám ako prvý dôvod napadne, že je vonku chladnejší vzduch. Musíme tak chodiť z teplého interiéru do studeného exteriéru, príp. vonku s trochu horším oblečením poriadne vymrzneme a to spôsobí, že ochorieme. Naozaj to ale spôsobí tá zima? Alebo je to naše netrénované telo, ktoré s oslabenou imunitou nedokáže bojovať proti vírusom? Áno, aj v tomto článku sa budeme venovať tréningu vašej telesnej schránky, no tentokrát nebude reč o zdvíhaní činiek, či behaní. Na programe bude otužovanie, konkrétne Wim Hof metóda, ktorá si získava po svete čoraz viac fanúšikov.


Posilnite si imunitu bez liekov

Súčasnosť farmaceutickému priemyslu praje. Ľudia totiž chcú rýchle riešenia všetkých problémov a to úplne v každej oblasti. Preto aj pri obyčajnom nachladnutí, či jeho prevencii budú radšej siahať po liekoch a vyriešia tak problém bez námahy a krátkodobo, ako by mali pre seba niečo naozaj spraviť a vyriešiť ho dlhodobo. Možno sa to nezdá, ale otužovanie je stále najefektívnejší, najdostupnejší a najjednoduchší spôsob ako si môže jednotlivec posilniť imunitu. Je to tréning vôle, odolnosti a vytrvalosti. V prvom rade to je ale proces, ktorý má jednotlivé kroky, ktoré by sme nemali preskakovať. Postupným a pravidelným vystavovaním nízkym teplotám dochádza v ľudskom tele k pozitívnym zmenám a ovplyvňovaniu imunitného systému. Telo je schopné odolávať zápalovým procesom, zlepšuje sa prekrvenie, posúvajú sa hranice vôľových vlastnosti. Stávame sa odolnejší a zároveň sa zlepšuje duševné zdravie.


Wim Hof nie je len otužovanie

Prístupov ako otužovať je mnoho ale v jednom sa všetky zhodujú. A to je postupnosť v procese. Jednou zo zaujímavých a vo svete čoraz populárnejších je aj Wim Hofova metóda (WHM), ktorá však nie je len o vystavovaní sa chladu. Teraz ale niečo o samotnom autorovi metódy. Wim Hof je päťdesiatdeväť ročný Holanďan, ktorého tiež prezývajú „The Iceman“, teda ľadový muž. Čo je ale dôležité povedať, že túto prezývku si naozaj zaslúži. Wim má totiž na svojom konte až 26 svetových rekordov a zápisov v Guinnessovej knihe. Okrem iných aj:

  • Najdlhší pobyt v kúpeli z čistého ľadu (1 hodina 52 minút!),
  • Celý maratónsky beh (42,195 km) za polárnym kruhom len v šortkách,
  • Výstup na Kilimandžáro tiež len v šortkách a sandáloch,
  • Celý maratónsky beh cez Namíbsku púšť bez akéhokoľvek príjmu vody.

Čerešničkou na torte bolo už len preplávanie 66 metrov pod hrubou vrstvou ľadu jedného jazera. Na jeden nádych samozrejme. Tieto šialené rekordy samozrejme začali zaujímať vedcov, ktorý študovali tak Wima, ako aj jeho metódu. Práve tá môže podľa neho (o čom ale presvedčil aj samotných vedcov) za jeho výkony.

Metóda, ktorú vypracoval a časom zdokonalil sa skladá z troch základných zložiek. Prvou sú dychové cvičenia, ktoré majú za úlohu zvýšiť prísun kyslíka a zbaviť sa čo najviac oxidu uhličitého. Za druhé, tréning mysle alebo koncentrácie,  ktorého úlohou je naučiť sa vedome ovplyvňovať niektoré funkcie ľudského tela. A za tretie, postupné vystavovanie sa chladu, teda staré známe otužovanie, ktoré vplýva na zlepšenie imunity. Podľa Wim Hof metódy by mala každá z hore uvedených zložiek byť v symbióze a spoločne vytvoriť jeden celok.

SÁModSEBA FitPobyt

7.- 9.9.
Joga, beh, fitness + pomoc druhým. Taký bude náš FitPobyt v Jakubovanoch, z ktorého celý výťažok pôjde deťom z detských domovov.



Dychové cvičenia a tréning mysle

Prebiehajú v niekoľkých fázach:

  1. Cvičenie začína tak, že vykonáme 30+ hlbokých silných nádychov (kľudne aj ústami) a prirodzených pozvoľných výdychov. Tento proces musí prebiehať plynule bez zadržiavania vzduchu v pľúcach.
  2. Po poslednom výdychu, keď už by sme mali cítiť mierne točenie hlavy, zadržíme dych.
  3. Dych udržíme po dobu, kým nám to nie je nepríjemné. Sami sa budete čudovať, ale väčšina začiatočníkov vydrží takto s vydýchnutými pľúcami od jeden a pól až dvoch minút. Je to veľmi individuálne a tréningom sa tento čas môže predĺžiť. V tomto čase je priestor na koncentráciu, uvedomovanie si seba samého, svojho tela. Snažíme sa, podobne ako pri meditácii, vnímať ale neanalyzovať. Myšlienky necháme plynúť, sme tu len pozorovatelia.
  4. Akonáhle začne telo pociťovať núdzu, začnú sa vyplavovať stresové hormóny. Je to sprevádzané charakteristickými sťahmi bránice. Keď už nemôžeme vydržať, tak sa zhlboka nadýchneme a ešte na pätnásť sekúnd zadržíme dych.
  5. Celý tento proces nádychov, výdychov a následného zadržiavania dychu zopakujeme ešte 2-4-krát. Podľa toho, koľko máme času. V ďalších cykloch môžeme začať pociťovať nekontrolovateľné zdvíhanie kútikov, počuť v ušiach jemné šumenie, prípadne pískanie, ale nič nepríjemné. Za to všetko môže prekysličenie organizmu, ktoré na každého vplýva rôzne.

Ak by ste tieto cvičenia chceli vyskúšať, je dôležité upozornenie, aby ste to nerobili vo vode, pri šoférovaní alebo inej činnosti, kde je chvíľková nepozornosť nebezpečnou!


Ako začať otužovať

Ako bolo spomenuté vyššie, otužovanie by malo byť procesom, ktorý má svoje (pomalé) kroky:

  1. Najjednoduchší spôsob je sprchovanie striedavo v teplej a studenej vode. 30 sekúnd sa oplachujeme teplou vodou a následne 30 sekúnd chladnejšou. Môžeme začať od končatín a postupne prejsť na stred tela a hlavu. Stačí nám 5 takýchto cyklov.
  2. Po dobu niekoľkých prvých dní až týždňov si telo postupne privyká a následne môžeme prejsť na nepretržitú studenú sprchu. Trvať by to malo minimálne 3 minúty, alebo kým sa kompletne nepoumývame.
  3. Ak sme už pokročilí a schopní vydržať pod skutočne studenou sprchou 10 a viac minút bez toho, aby sa nás zmocňovala dýchavičnosť, sme pripravení na ľadové kúpele alebo zimné kúpanie. Tie môžeme praktizovať tak doma, ako aj vonku na prírodných vodných plochách.
  4. Kúpanie a plávanie vonku prebieha postupným vstupom do studenej vody, pasívnym pobytom v nej alebo plávaním. Po tom ako vylezieme z vody von, osušíme sa a prezlečieme si mokré plavky. Len ľahko sa oblečieme, stačí krátke nohavice a tričko. Pohybom sa z vnútra snažíme zahriať. Drepy s výskokom alebo „angličáky“, či krátke behy nám pri tom pomôžu. Nemali by sme chlad zakonzervovať v tele vrstvami oblečenia. Až po zahriatí sa oblečieme a môžeme doplniť teplým nápojom.

Marek Blahušiak

Fitness, Výživa, Outdoor športy

MOJE ČLÁNKY

Najnovšie fit tipy

Toto by mala mať malá domáca posilňovňa

Marek Blahušiak aug 8, 2018

Chodiť do práce na bicykli má svoje výhody

Maroš Krivosudský júl 29, 2018

Cvičenie v prírode a jeho výhody

Lexi Koradyová júl 29, 2018

Jumping: Preskáčte sa ku kondičke

Silvia Hadeková júl 26, 2018

Ako sa vyhnúť preťaženému zápästiu

Mária Ondrušová júl 4, 2018

Sú lýtka problémovou partiou na formovanie?

Marek Blahušiak jún 28, 2018

Bolesť kolien po behu: ITB syndróm

Peter Paták jún 24, 2018

FIT POBYTY

SÁModSEBA Outdoor FitPobyt
joga, beh a fitness
Jakubovany pri LM

Už od 119 Eur

Predstavte si cvičenie, pri ktorom nepomôžete len sebe a svojmu zdraviu, ale tiež deťom z detských domovov. Máte? Ok, teraz si to prestaňte predstavovať a poďte s nami na náš zatiaľ programovo najnabitejší Fit Pobyt do krásnej prírody v okolí Jakubovian na Liptove.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Fight Camp – Box & Muay Thai
pre fanúšikov bojových športov
Hotel Altis****

Už od 209 Eur

Tréningy, relax a zábava pre začiatočníkov aj pokročilých, mužov aj ženy. Všetci na jednom mieste, v perfektných športových podmienkach a skvelej atmosfére. Taký bude náš najbližší Fight Camp pre všetky výkonnostné úrovne v krásnom prostredí Oravskej priehrady.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

BodyART & TotalBODY Víkend
pre fanúšikov skupinových cvičení
Hotel Salamandra****

Už od 239.00 229.00 Eur

Kombinácia pomalšieho BodyARTu a dynamického TotalBODY je ideálna pre všetkých milovníkov skupinových cvičení, ktorí nemajú radi stereotyp. A kto to všetko povedie? Nikto iný ako dvaja z najlepších a najskúsenejších inštruktorov na Slovensku, Milan Adamka a Eňa Buzinkay.

ZOBRAZIŤ DETAIL >