← Späť

Potraviny s laktózou a ich bezlaktózové náhrady: Tipy pre ľudí s intoleranciou

Silvia Hadekovádec 10, 2017

Mlieko a výrobky z neho patria k najkontroverznejším potravinám vôbec. Jedni ich vyzdvihujú a jedia na dennej báze kvôli obsahu vápniku a bielkovín, druhí z rôznych, najmä etických dôvodov zatracujú. A potom sú tu takí, ktorí by ich síce aj jesť a piť chceli, no ich konzumácia im robí naozaj zle. Mlieko totiž obsahuje mliečny cukor – laktózu. A práve tá býva najčastejším kameňom úrazu.


UŽ OD 115€

Mesačný stravovací plán a Coaching od odborníkov. Široký výber jedál, presné vypočítané nutričné hodnoty a pravidelné konzultácie sú základom vášho úspechu!

(Ne)právom odsudzovaná laktóza

Laktóza je disacharid, teda sacharid zložený z dvoch jednoduchých sacharidov (monosacharidov). Aby ich telo mohlo využiť a spracovať, laktóza sa v tenkom čreve štiepi pôsobením enzýmu laktáza na glukózu a galaktózu.  Aktivita tohoto enzýmu je najvyššia v dojčenskom období a postupne klesá s pribúdajúcim vekom. Okrem toho k obmedzeniu jeho produkcie dochádza u ľudí trpiacich chorobami tenkého čreva.

Fit tip - Potraviny bez laktózy


Intolerancia na laktózu? Alergia na laktózu? Mliečnu bielkovinu?

Aký je medzi týmito pojmami rozdiel? Medzi najčastejšie poruchy trávenia v súčasnej dobe patrí, okrem celiakie, aj laktózová intolerancia. Ľudia ju často hádžu do jedného vreca s alergiou na mliečnu bielkovinu, či na mlieko, alebo alergiou na laktózu. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že všetky tieto pojmy znamenajú to isté, nie je to celkom tak. Ak trpíte nejakou poruchou trávenia, alebo vám býva zle po konzumácii určitých potravín, treba si v tom urobiť jasno, aby ste sa z nevedomosti zbytočne nevyhýbali potravinám, ktoré veselo jesť môžete, pretože vám neškodia. Ako to teda je?

Alergia na laktózu neexistuje

Správny pojem je intolerancia na laktózu, resp. laktózová intolerancia. Znamená, že vaše telo neprodukuje vôbec, alebo produkuje nedostatok už spomínaného enzýmu laktáza. Čiže nie je schopné mliečny cukor – laktózu  spracovať vôbec, alebo ho dokáže stráviť iba v malom množstve. Výsledkom je, že po skonzumovaní mlieka a mliečnych výrobkov sa objavia problémy, ako je nafukovanie, plynatosť, kŕče, bolesti, či hnačka. Môže sa objaviť i pálenie záhy, nevoľnosť, či pocit plnosti. Dostavia sa väčšinou krátko po skonzumovaní inkriminovanej potraviny. Túto poruchu trávenia môže mať človek od narodenia, alebo sa objaví počas života.

Pri intolerancii na laktózu je jedinou cestou obmedzenie, alebo úplná stopka mliečnym výrobkom. Treba si odsledovať, na ktoré akým spôsobom vaše telo reaguje a v prípade potreby vylúčiť z jedálnička aj všetky. Poprípade iba tie, ktoré vám spôsobujú ťažkosti. Ktoré konkrétne to sú, však zistíte jedine pozorovaním. V praxi to väčšinou vyzerá tak, že treba úplne zabudnúť na mlieko ako také. Naopak  jogurty a zakysané mliečne výrobky, ako je kefír alebo acidofilné mlieko až tak škodiť nemusia. Obsahujú totiž živé kultúry, a tie laktózu pomáhajú štiepiť. Takisto zrejúce a tvrdé syry mnohým ľuďom nespôsobujú problémy, keďže obsahujú mliečneho cukru menej. Vo väčšine platí pravidlo, že čím dlhšie syr zreje, tým má menší obsah laktózy.

Alergia na mlieko

Respektíve správnejšie alergia na mliečnu bielkovinu môže mať podobné prejavy ako laktózová intolerancia, a síce nafukovanie, bolesti a hnačky. Ale aj vracanie, kožné prejavy či respiračné ťažkosti. Nejde však o poruchu trávenia, ale súvisí s imunitným systémom, ktorý reaguje na skonzumovaný alergén – mliečnu bielkovinu.

Treba nasadiť prísny režim, vrámci ktorého eliminujete všetky výrobky obsahujúce mliečnu bielkovinu.  Nejde len o mlieko, ale v tomto prípade aj jogurty, zakysané mliečne výrobky, syry, maslo, a všetko čo má v zložení mlieko, napríklad aj mliečna čokoláda, zmrzlina, alebo aj niektoré pekárenské, mäsové výrobky,  či iné spracované potraviny. Pozor treba dať aj bezlaktózové mlieko a produkty, ktoré sú možnosťou pri intolerancii laktózy, no nie pri alergii na mliečnu bielkovinu. Aj bezlaktózové výrobky totiž mliečnu bielkovinu obsahujú.



Potraviny bez laktózy

Trochu som vás možno vystrašila, alebo znechutila. Existuje totiž veľa vecí, ktoré pri intolerancii nemôžete konzumovať, alebo by ste mali obmedziť. Teraz prejdeme k tej pozitívnejšej časti. Povieme si čo jesť môžete, resp. čím nahradiť „zakázané“ potraviny.

  • Zelenú majú všetky produkty s označením laktosefrei, lactosefrei, lactosefree alebo lactofree. Ide o bezlaktózové výrobky, ktorých obsah zostatkovej laktózy je menej ako 0,1 g na 100 g. Našťastie v dnešnej dobe už nie je problém sa k takýmto produktom dostať. Menšiu či väčšiu ponuku takýchto produktov by ste mali nájsť  v každom obchode, v tých väčších, alebo špecializovaných dokonca aj samostatnú sekciu. Niektoré obchodné reťazce ako Tesco, Lidl, či Kaufland majú aj vlastné značky bezlaktózových výrobkov. Bezlaktózove mlieka vyrába  Rajo, Tami, či Minus L. Rajo vyrába okrem mlieka aj bezlaktózový cottage syr, tvaroh a smotanu. Minus L ponúka väčšie množstvo bezlaktózových produktov ako je maslo, cottage syr, mascarpone, šľahačka, tvaroh, mozzarella, smotana, jogurty.
  • Väčšina ľudí dobre znáša aj potraviny s minimálnym obsahom laktózy ako sú syry s bielou a modrou plesňou – camembert, brie, gorgonzola, alebo ovčí syr/jogurt. Pozor však na skonzumované množstvo.
  • Ďalšou alternatívou sú rastlinné mlieka a dnes už aj celkom slušne dostupné výrobky z nich. Možností je viac – mandľové, kokosové, ovsené, sójové, ale aj makové, špaldové, či ryžové.  Tu sa treba pozastaviť pri sóji, ktorá je tiež kontroverznou potravinou kvôli genetickej modifikácií. Táto problematika by však bola na samostatný článok. V stručnosti len toľko, že si radšej vyberajte iné ako sójové mlieko, prípadne také, o ktorom viete, že bolo vyrobené zo sóje, ktorá nebola geneticky modifikovaná. A vyhýbajte sa práškovým rastlinným mliekam.  Inak je už len na vás a vašej chuti, ktoré si vyberiete.

Joga pobyt pri Banskej Štiavnici

Ďalší zo série našich obľúbených joga pobytov s Vandou Gallo, tentoraz v srdci Štiavnických vrchov. Počas tohto víkendu vás, okrem hodín Hatha jogy, čaká aj cvičenie dýchacích techník – Pránajáma a výživový workshop – Ako využiť mixér v kuchyni.

Silvia Hadeková

FIT WORLD

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Jarný Fit Pobyt s Eňou a Miňom
pre fanúšikov skupinových cvičení
Hotel Tri Studničky****

Už od 239 Eur

3- alebo 4-dňová kombinácia skupinových cvičení v jednom z najkrajších hotelov na Slovensku. A kto to všetko povedie? Nikto iný ako dvaja z najlepších a najskúsenejších inštruktorov na Slovensku, Milan Adamka a Eňa Buzinkay.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >