← Späť

Prečo najradšej cvičím večer?

Maroš Krivosudskýjúl 11, 2016

Sú dva typy ľudí. Denné a nočné tvory. Tí, čo fungujú na 100% fyzicky a mentálne od skorého rána a zobudia sa bez budíku už o 7:00 a tí, ktorí majú tých budíkov nastavených hneď aspoň päť a posúvajú ich do tej úplne najposlednejšej možnej chvíle. Priznávam sa, patrím do druhej skupiny, teda k milovníkom ranného spánku, nehanbím sa za to a čo je najdôležitejšie, vôbec nič sa s tým nechystám spraviť. Nenechajte sa pomýliť, vôbec sa nepovažujem za lenivého človeka. Aby som toho za 24 hodín stihol čo najviac, vstávam každý deň už pred šiestou a trénujem bežne 6 až 7-krát do týždňa, no na rozdiel od hlavy, moje telo nevie podať takto skoro ráno po zobudení ani zďaleka optimálny výkon. Ranné tvory radia, že mám chodiť skôr spať a že určite ocením výhody ranného tréningu, ktorých hneď vymenujú niekoľko. Ja som to samozrejme aj vyskúšal...a stále radšej ostanem pri večernom cvičení. Prečo?

InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Ranný spánok nadovšetko

Pokiaľ ste človek, ktorý je produktívny najmä po západe slnka a chodíte spať pravidelne až okolo polnoci, tréning o 6:00 alebo 7:00 ráno pre vás nemusí byť tou najvhodnejšou alternatívou. Spánok je totiž, spolu jedlom, tou najdôležitejšou formou regenerácie a pokiaľ neregenerujete, výsledky cvičenia sa nikdy nedostavia. Najmä v lete je to s večerným zaspávaním, a vlastne celkovo s kvalitou spánku, dosť problematické a to je aj dôvod, prečo si ranné hodiny strávené kvalitným spánkom vážim ešte viac. Vtedy je totiž teplota vzduchu takmer ideálna aj bez klimatizácie a ja môžem plnohodnotne spať bez potenia a prevaľovania sa v posteli.


Nie je tréning ako tréning

Ako bolo spomenuté vyššie, niekto sa vie zobudiť a ihneď fungovať na 100%, niekto na to potrebuje čas. Odtrénovať totiž nie je problém, otázka je ale, na akej úrovni ten tréning zvládnete. V mojom prípade je akceptovateľnou aktivitou po zobudení len ľahký beh, prípadne jóga, no k ťažkému fitness tréningu sa budem nútiť zbytočne. Sila, rýchlosť a aj koordinácia sú u mňa takto ráno totiž oproti večeru na omnoho nižšej úrovni, čo samozrejme z dlhodobého hľadiska pôsobí dosť demotivujúco a tie tréningy vás netešia tak, ako by vás mali tešiť.


Na večerné tréningy sa nezaspáva

Kto v živote nezaspal, nech hodí kameňom. Zle si nastavíte budík, prípadne ho chcete ráno posunúť o 5 minút a namiesto toho ho vypnete. Sme ľudia, stáva sa a samozrejme, že sa nič nedeje, veď aj zajtra je deň. Keď sa vám to ale stáva pravidelne, ranné tréningy asi nebudú pre vás a mali by ste vyskúšať svoj cvičebný režim prestaviť na večer po práci. Je tam vysoké riziko, že do toho niečo vbehne a tréning neodcvičíte? Reálne si spíšte priority a podľa nich do dňa ten tréning nejako zaraďte. Nikto nehovorí, že máte uprednostňovať šport pred prácou či rodinou, no sami musíte vedieť, či sú tie povinnosti, pre ktoré rušíte cvičenie, naozaj neodkladné alebo nie. Či ráno naozaj zaspíte alebo si len v polospánku poviete, že sa vám nechce, posuniete budík o hodinu neskôr a spíte ďalej. Keď sú priority a ciele spísané, máte sa čoho držať a viete, kedy systém porušíte. Keď spísané nie sú, nikto (najmä vy) neviete, či sa držíte plánu alebo nie.


Klesajúca koncentrácia

Priznajte si úprimne, koľko toho spravíte v práci medzi 15:00 a 20:00? Ste plne koncentrovaní a nechcete odchádzať od počítača? V tom prípade to ani nerobte a cvičenie si naplánujte na ráno pred prácou. Pokiaľ ste ale ako ja, presne v týchto hodinách len pozeráte do obrazovky a nič hodnotné z vašej hlavy nevyjde. Vtedy je pre mňa ideálny čas dať si kávu, BCAA, postaviť sa a ísť si odmakať kvalitný tréning. Je dosť pravdepodobné, že sa vám po celom dni nebude chcieť, no z vlastných skúseností viem, že sa v týchto prípadoch nechce len hlave a s fyzickou únavou to nemá nič spoločné. Pustite si motivačnú hudbu, dajte si kvalitnú, kľudne aj 20-minútovú rozcvičku, aby ste sa dostali na správnu vlnovú dĺžku a aj napriek pôvodnej nechuti ten tréning bude určite stáť za to.


Plnohodnotná a zdravá večera

Pokiaľ sa jedná o diétu, problém s raňajkami alebo obedom má len málokto. Horšie to už ale býva s večerou, kedy ľudia robia tie najväčšie chyby. Prečo? Človek príde domov z práce dajme tomu o 18:00 a to znamená, že má približne päť hodín času na to, aby vymýšľal. Pripočítajme k tomu únavu po celom dni a poriadne vyhladovanie sa, lebo veď “od obeda som nemal čas sa najesť” a vyjedanie chladničky sa môže začať. Viete, čo sa stane, keď si dáte tréning večer? Po prvé, na nezdravé jedlo po ťažkom cvičení mať chuť nebudete a po druhé, takýmto fyzicky náročným tréningom si naštartujete metabolizmus a vytvoríte tzv. glykemické okno, čo znamená, že si na večeru bez výčitiek môžete dopriať viac (aj sacharidov), ako keby ste trénovali v doobedných hodinách. Ja si takto nemám problém dať plnohodnotnú večeru (postavenú na zelenine a bielkovinách) kľudne aj o 21:00.


Koniec dobrý, všetko dobré

Najdôležitejší dôvod, prečo cvičiť večer, som si samozrejme nechal na záver. Akokoľvek zlý deň máte, uzavrite ho niečím pozitívnym, aby ste nešli spať so zlou náladou. Moja rada znie, vyhnite sa alkoholu a iným omamným látkam a uprednostnite šport. Vyčistíte si tak hlavu, vyplavíte nejaké endorfíny a po tréningu ten deň už zrazu nebude taký blbec ako hodinu pred ním. 


Večerné tréningy vám naozaj nejdú? Prečo to neskúsiť ráno? Výhody ranného tréningu nájdete TU


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY