← Späť

Príprava na triatlon pre začiatočníkov

Michal Uličnýokt 11, 2018

Triatlon oslovuje čím ďalej tým viac ľudí. Každým rokom pribúdajú do kalendára nové podujatia a s nimi aj noví nadšenci pre tento šport. Zaujímavý je vďaka spojeniu troch úplne rozličných športov. Je špecifický tým, že v tréningu nemôžete rozmýšľať ako plavec, cyklista alebo bežec, ale ako triatlonista. Musíte si odtrpieť svoje, aby ste túto kombináciu zvládli až do úplného konca. To znamená, že vytvoriť si tréningový plán je o dosť zložitejšie, ako pri zameraní sa len na jednu disciplínu.


UŽ OD 99€

2-mesačný stravovací plán a nutričné poradenstvo od odborníkov. Široký výber jedál, presné vypočítané nutričné hodnoty a pravidelné konzultácie sú základom vášho úspechu!

Pekne od začiatku

Triatlon vznikol približne v sedemdesiatych rokoch v americkom meste San Diego a postupne sa rozmáhal až do dnešnej podoby. Na prvých pretekoch bolo na štarte 46 ľudí. Dnes prestížne triatlony nemajú problém vypredať 5000 štartových čísiel priebehom pár minút.

Ak by ste chceli spojiť triatlon s cestovaním, tak verte, že je dôvod postaviť sa na štart niektorých z pretekov. Lákajú napríklad pre ich históriu (Útek z Alcatrazu), iné pre neskutočnú divácku kulisu (Challenge Roth), ďalšie sú jedinečné náročnou trasou (Norsema). Najviac ľudí zaujíma najznámejší Ironman Hawaii, ktorý je prestížny a špecifický. Už len dostať sa na štart dá zabrať. Nestačí si zaplatiť štartovné a vycestovať. Na tieto preteky sa totiž musíte kvalifikovať. V skratke povedané, musíte si vyhliadnuť preteky zo série Ironman a skončiť vo svojej vekovej kategórií úplne vpredu. Znamená to, že ak máte 35-40 rokov a vybrali by ste si na kvalifikáciu rakúsky Ironman v Klagenfurte, musíte svoj výkon priblížiť na úroveň deviatich hodín a možno sa na vás usmeje šťastie.


Plávanie, beh a bicykel

Najrýchlejší plavecký spôsob, ako vyjsť z vody čo najskôr, je kraul. Na začiatku prípravy je správne zamerať sa na techniku. Triatlon je vytrvalostný šport a vyhráva ten, kto spomalí ako posledný. Ak budete mať zlú techniku, budete strácať zbytočne veľa energie, váš pohyb bude energeticky náročný, neekonomický a rýchlo stratíte dych.

Aj pri cyklistike platí, že technika pohybu je dôležitá. V triatlone je potrebné zamerať sa na kadenciu. Tá by mala byť okolo 90 otáčok za minútu. Môže sa to javiť ako vysoké číslo, ale nezabúdajte, že posledná disciplína je beh. Na ňom potrebujete mať nohy rozhýbané na beh a nie zatavené z ťažkého prevodu. Tréning je odlišný podľa toho, či trénujete na šprint triatlon alebo na dlhý pretek. Taktiež je to disciplína, ktorú značne ovplyvňuje technológia. Je veľmi dôležité vybrať správny bicykel, správne si nastaviť posed a tiež ho do čo najväčšej miery odľahčiť.

To najťažšie na záver. Beh je zrejme najdôležitejšia časť triatlonu. Viete tu veľa získať, ale aj veľa stratiť. Celá kondičná príprava je zameraná tak, aby posledná disciplína, teda beh, bola čo najrýchlejšia. V závere pretekov je už telo v obrovskej únave, a tak sa v tréningu kladie dôraz na to, aby bol pohyb čo najviac ekonomický.

Tu je základom je vytrvalosť, čiže aeróbna zóna. Čím väčšiu aeróbnu zónu máte, tým lepšie. Ak máte schopného trénera, tak vám vie zabezpečiť diagnostiku, z ktorej tieto údaje zistíte a tým pádom viete v tréningu pracovať oveľa efektívnejšie.


Príprava pre začiatočníkov

Keďže čítate tento článok, určite hľadáte odpoveď na otázku, ako absolvovať prvý triatlon. Ako má teda vyzerať tréningový plán pre začiatočníkov a ako to celé absolvovať? Tréningový program v triatlone je pomerne veľká veda a tejto téme sa budem venovať v ďalších článkoch, ale ak by ste si plán chceli navrhnúť svojpomocne, určite sa zamerajte na týchto 6 bodov:

  • Tréningové jednotky zamerajte na techniku
  • Kľúčová je kondičná príprava (rozvrhnutie rovnomerného tempa na zvládnutie celých pretekov)
  • 80% celkového tréningu by malo byť v aeróbnej zóne
  • Zvyšných 20% tréning rýchlosti (veľký svalový objem nie je pri triatlone žiadúci)
  • Tréningové jednotky by nemali byť monotónne. Keďže triatlon je aj o koordinačných schopnostiach, nie je na škodu vyskúšať si preteky typu Spartan race Slovensko, resp. UCR – Urban City Race. Pri ich prekážkach zapojíte aj spodok aj vrch tela, čo vám môže v triatlone pomôcť
  • Hneď od začiatku držte pomer tréning/regenerácia v pomere 1:1.

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

Michal Uličný

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

Fight Camp – Box & Muay Thai
pre fanúšikov bojových športov
Hotel Altis****

Už od 189 Eur

Tréningy, relax a zábava pre začiatočníkov aj pokročilých, mužov aj ženy. Všetci na jednom mieste, v perfektných športových podmienkach a skvelej atmosfére. Taký bude náš najbližší Fight Camp pre všetky výkonnostné úrovne v krásnom prostredí Oravskej priehrady.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Tri Studničky****

Už od 220 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

DeepWORK & BodyART Víkend
pre fanúšikov skupinových cvičení
Tri Studničky****

Už od 220 Eur

3- alebo 4-dňová kombinácia pomalšieho BodyARTu a dynamického DeepWORKu v jednom z najkrajších hotelov na Slovensku, v Troch Studničkách. A kto to všetko povedie? Nikto iný ako dvaja z najlepších a najskúsenejších inštruktorov na Slovensku, Milan Adamka a Eňa Buzinkay.

ZOBRAZIŤ DETAIL >