← Späť

Zoznámte sa s najúčinnejšími prírodnými spaľovačmi tukov

Petra Bečárikováaug 19, 2018

Chcete sa zbaviť prebytočného tuku a upraviť svoju hmotnosť? Určite ste už videli reklamu, ktorá propaguje spaľovače tukov, ktoré časť práce urobia za vás. Odporúčaní je veľa a tak dúfate, že stačí  len nájsť ten jeden správny druh pre vás a vaše tuky zmiznú. Možno ste už niektorý aj  vyskúšali. Napríklad L-carnitin, toľko ospevovaný a chválený ako zázračný prostriedok na likvidáciu tukových vankúšikov. Alebo nejakú inú zázračnú tabletku.

Zlá správa je, že takto to nefunguje. Nikto a nič za vás spaľovanie tukov nevyrieši. Žiadny L-carnitin ani žiadny iný drahý produkt, ktorý budete akokoľvek usilovne dodávať do vášho tela, vám nepomôže, ak nebudete mať dostatok pohybu a spánku, upravenú stravu, pitný režim a nezbavíte sa aspoň čiastočne každodenného napätia a stresu.

Dobrá správa je, že popri dodržiavaní základných zásad, predsa len existujú  potraviny a látky, ktoré vám v redukcii nadbytočného tuku môžu pomôcť. Tieto prírodné spaľovače tukov sa vyskytujú prirodzene v našom okolí. Poznáme ich z bežného života a mali by sme ich cielene a pravidelne využívať v náš prospech.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Pravidelný pohyb

Pohybom posilňujeme naše svaly a tie sú najlepším prirodzeným spaľovačom tuku v organizme. Cvičenie tiež zlepšuje metabolické procesy v tele a vytvára predpoklady pre zlepšenie inzulínovej senzitivity, čo zase pomáha predchádzať metabolickým ochoreniam. Každý pohyb, ktorý vás baví, je užitočný, ale ak chcete spáliť čo najviac tukov, tak vám odporúčame silový intervalový tréning. Ak je odborne dobre nastavený, tak je pre úpravu hmotnosti smerom nadol účinnejší ako kardio tréning.


Spánok

Spánok ako spaľovač tuku? Možno sa vám zdá, že spánok je strata času, ale opak je pravdou. Čím lepšie sa vyspíme, tým máme viac energie a sme efektívnejší pri riešení problémov a starostí bežného dňa. Je samozrejmé, že vyspatý človek má viac sily aj na pravidelný pohyb. A nielen to.

Všetci to poznáme – ak sa zle vyspíme, cítime zvýšenú únavu a stres. Je všeobecne známe, že pri fyzickom a psychickom strese sa zvyšuje hladina stresového hormónu kortizolu. Kortizol následne uvoľňuje zásoby glukózy, aby zabezpečil organizmu dostatok energie na zvládnutie stresu, čo vplýva na zvýšenie hladiny cukru v krvi. Následne sa začne vyplavovať väčšie množstvo inzulínu a tým sa môže zhoršiť inzulínová senzitivita a zvýšiť inzulínová rezistencia. A oba tieto faktory súvisia so vznikom cukrovky II. typu. Takže pre spaľovanie tukov je kvalitný a dostatočne dlhý spánok vynikajúcim spojencom.


Pitný režim

Okrem toho, že voda je najlepším a najprirodzenejším nápojom pre uhasenie smädu a hydratácie organizmu, dokáže  zrýchliť ľudský metabolizmus a tým aj spaľovanie tukov. Jej pitie pred jedlom môže pomôcť znížiť množstvo zjedeného jedla a tým množstvo prijatých kalórií, čo je pri úprave nadváhy kľúčové. Voda je tiež dôležitá pre správny pohyb čriev. Jej nedostatok spôsobuje znížený psychický aj fyzický výkon, a to spätne spôsobuje nášmu telu zvýšený stres a tým aj všetky súvisiace následky. Samozrejme, že hovoríme o čistej vode a nie o sladených nápojoch, ktoré by mali všetci čo najviac obmedziť zo svojho života. Ak potrebujete vodu nejako ochutiť, tak použite čistú citrónovú šťavu. Citrónová šťava prináša aj ďalšie benefity – podporuje imunitu, znižuje riziko vzniku zápalov v tele, obsahuje draslík, horčík a znižuje hladinu cholesterolu v krvi.


Strava bude vždy základom

Medzi nasledujúcimi potravinami nenájdete len spaľovače tukov. Nájdete tu však 8 potravín, ktoré sa prirodzene nachádzajú v prírode a pri redukčnej diéte by v jedálničku nemali chýbať:

1. Bielkoviny

Bielkoviny sú dôležitou makroživinou. Ich podiel v našej strave by mal byť každý deň okolo 30%, resp. približne 1,5 g na kilogram našej telesnej hmotnosti. Kvalitné bielkoviny obsahujú celé vajcia, ryby, morské živočíchy, orechy, mäso, strukoviny, či kvalitné mliečne výrobky. Zo skúseností s klientmi viem, že dostatočný príjem bielkovín zabezpečí dlhší čas pocit sýtosti, ale aj redukuje chuť na sladké. Aj takto môžu bielkoviny prispieť ku spaľovaniu tukov.


2. Vláknina

Vláknina v žalúdku vám udrží dlhšie pocit nasýtenosti. Pri konzumácii potravín s vysokým obsahom vlákniny (napríklad fazuľa, ovsené vločky, špargľa alebo pomaranče) sa znižuje chuť do ďalšieho jedenia. Takáto strava obsahuje viskóznu vlákninu, ktorá sa v kombinácii s vodou mení na gél, ktorý spomaľuje trávenie, uľahčuje vyprázdňovanie a tým pomáha k odbúravaniu a spaľovaniu tukov. Odporúčaná denná dávka vlákniny je 25-35 g. Väčšina ľudí však takýto príjem vlákniny nemá. Konzumáciou bielej a zelenej zeleniny získate viac diétnej vlákniny.


3. Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú dôležitou látkou pre správne fungovanie nášho tela a tým aj efektívne spaľovanie tukov. Ľudské telo vie najefektívnejšie spracovať omega-3 tuky zo živočíšnych zdrojov (napríklad z rýb alebo z rybieho oleja). no nájdete ich aj v semienkach a orechoch (napríklad sezamové, chia, ľanové). Omega-3 mastné kyseliny sa bežne používajú na znižovanie zápalu v tele a ako podpora pri liečbe rôznych ochorení.


4. Zelený čaj

Už dlhú dobu je známe, že zelený čaj patrí k najzdravším nápojom. Je plný antioxidantov, ktoré chránia naše telo. Obsahuje kofeín, ktorý zlepšuje náladu a zvyšuje našu každodennú energiu. Zelený čaj redukuje hladinu krvného cukru. Má priaznivý vplyv na naše srdce, mozog a pečeň. Podľa niektorých štúdii jeho každodenná konzumácia potláča chuť do jedla, no žiadna túto tézu nepotvrdzuje jednoznačne. V každom prípade ale môže byť tento prírodný spaľovač tukov ďalším pomocníkom pri redukcii tukových vankúšikov. Pite preto zelený čaj každý deň, či už na podporu úpravy nadváhy,  na energiu alebo len tak, pre zdravie. Samozrejme bez mlieka a bez cukru.


5. Káva

Káva podporuje mentálny výkon, bdelosť a zlepšuje náladu. Obsahuje kofeín, ktorý zrýchľuje metabolizmus a preto je výborným prírodným spaľovačom tukov. Káva podporuje krvný obeh a činnosť srdca. Pôsobí pozitívne na motiváciu a na zlepšovanie športového výkonu. Avšak aj kávu pite s mierou. Primerané denné množstvo je veľmi individuálne a pohybuje sa v rozmedzí 3 až 6 šálok (180 mg až 360 mg kofeínu), ideálne bez cukru a bez smotany.


6. Chili

Poslednú trojku uzatvárajú byliny a korenia, ktorých benefity pre telo sú nevyvrátiteľné, no ich efekt na spaľovanie tukov niektoré štúdie potvrdili, iné zas vyvrátili. Pálivé papričky zlepšujú odbúravanie tuku, pretože obsahujú kapsaicín, ktorý dokáže stimulovať spaľovanie tukov v tele. Tento efekt sa prejavil až pri vyšších množstvách kapsaicínu, no štipľavá chuť vie znižovať subjektívny pocit hladu a znižuje tak aj celkový energetický príjem.


7. Zázvor

Zázvor je korenie, ktoré je už dlhú dobu dostupné celoročne nielen sušené, ale aj v čerstvej forme. Jeho pikantná chuť je výrazná a nie každému chutí. Jeho konzumácia má výrazné benefity. Zázvor redukuje zápalyzrýchľuje metabolizmus, ale čo je veľmi dôležité, nestojí takmer nič. A ako ho konzumovať? Toto korenie si môžete pridávať do zeleného čaju a vyrobiť si tak domáci spaľovač tukov, ale tiež si ho môžete rozmixovať do svojho obľúbeného smoothie. Tých spôsobov na využitie zázvoru je ale pravdaže omnoho viac, kreativitu necháme na vás.


8. Škorica

Škorica je u nás aj vo svete bežne používaným korením. Okrem charakteristickej aromatickej chuti má množstvo zdravotných benefitov. Obsahuje veľké množstvo antioxidantov, ktoré pomáhajú obnovovať bunky poškodené voľnými radikálmi. Škorica má podľa niektorých štúdii tiež schopnosť znižovať hladinu krvného cukru a tým významne pomôcť pri liečbe cukrovky a iných metabolických ochorení. Iné štúdie však tento benefit vyvrátili a tak budeme musieť ostať len pri skvelej chuti a zvyšných pozitívach, ktoré škorica ponúka. Opäť, využití má škorica množstvo. Ak si ale chcete pripraviť domáci spaľovač tukov, podobne ako pri zázvore môžete aj škoricu prisypať do čaju či kávy.


Petra Bečáriková

MAXIMUS GYM

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY