← Späť

R.I.C.E. – Prvá pomoc pri bežných športových zraneniach

Marek Blahušiakjún 16, 2016

To, že v letných mesiacoch ľudia príležitostne športujú omnoho viac ako v zimných, je prirodzené. Slnečné počasie, dlhé dni, omnoho viac možností a hlavne chuti robiť niečo iné ako v zime, teda pozerať televízor zababušení pod dekou, nás všetkých ťahá za pohybom. Ako som však už písal v poslednom článku s kolegom Dodom Fabom, najmä pre rekreačných športovcov, ktorí sa pohybu venujú len veľmi príležitostne, s rastúcou chuťou rastie v takýchto situáciách aj možnosť zranenia. 

InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Pri individuálnych športoch ako beh, in-line korčule alebo bicyklovanie je toto riziko ešte relatívne nízke, no najmä pri letných kolektívnych hrách ako je futbal, beach volleyball, streetball a podobne je menšie (škrabance, narazenia) alebo väčšie zranenie (výrony, zlomeniny) takmer rovnako pravdepodobné, ako že sa vám nestane vôbec nič. Poznáme to všetci. Priatelia nás zavolajú zahrať si napríklad ten futbal, rozdelia sa strany a hra sa začína. Žiadne rozohriatie, žiadne rozcvičenie, jednoducho rovno sa pustíme na 100% do hry. Pohybový aparát rekreačných športovcov na záťaž nie je zvyknutý a aj keby bol, je jednoducho nerozcvičený, čo znamená, že svaly, kĺby a úpony nie sú v „prevádzkovej teplote“ pripravené na vysokú záťaž. Takto stačí len zopár rýchlych nekoordinovaných pohybov, zmien smeru, alebo kolízií s protihráčom a napríklad „výron“ na členku, či podvrtnuté koleno je na svete.


Čo spraví bežný namotivovaný Slovák? Predsa nebude padavka, zranenie pretrpí a hrá ďalej 🙂 Neuveríte, ale je to chyba! Neexistuje totiž čerstvé zranenie, ktorému prospeje, že ho „rozbeháme“. Práve naopak, takmer spravidla ho týmto kusnutím si do jazyka zhoršíme a zároveň predĺžime dobu hojenia. Ako teda postupovať v takomto prípade správne? Túto jednoduchú metódu prvej pomoci si zapamätáte veľmi ľahko, existuje na ňu totiž anglická skratka R.I.C.E., no samozrejme sa nejedná o liečenie ryžou. Názov pozostáva so štyroch začiatočných písmen slov, pomocou ktorých by sme sa mali riadiť:

„R“ (rest) ako ODPOČINOK

Základom je, že by malo byť akékoľvek čerstvo zranené miesto v úplnom kľude. Nikdy nevieme ako vážne sme sa poranili a ďalším športovaním by sme mohli zranenie vážnejšie zhoršiť.

„I“ (ice) ako ĽAD

Chlad zužuje cievy a bráni opuchu, no tiež otupuje receptory bolesti a teda zmierňuje traumu zo zranenia. Ľadovanie, resp. chladenie vykonávame vždy tak, že ľad prikladáme na miesto cez tkaninu, teda nie priamo na pokožku, aby sme si ako prídavok k existujúcemu zraneniu navyše na koži nepôsobili omrzliny.

„C“ (compression) ako STLAČENIE

Cieľom takejto kompresie je, rovnako ako pri chladení, znížiť prietok krvi do zranenej oblasti a tak zmenšiť opuch. Čiastočný opuch je nutný, ale často sa stáva že on samotný úplne znemožní funkciu kĺbu.

„E“ (elevation) ako ZDVIHNUTIE

V tomto prípade sa snažíme využiť gravitáciu a dostať zranenú oblasť vyššie ako je srdce tak, aby krv nepulzovala v zranenom mieste, ale skôr sa z neho odplavovala.


Ďalším postupom pri zraneniach, teda hlavne kedy a ako využívať chlad (ľad, studené kúpele, kryokomory) a kedy teplo (fénovanie, sauna, horúce kúpele a podobne) sa budem venovať už v budúcom článku.


Načo fitness? Napríklad aj na to, aby sme predchádzali zraneniam ==> článok TU


Joga Pobyt na Troch Studničkách

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

Marek Blahušiak

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 359 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >