← Späť

Smartfónový krk – Civilizačná choroba budúcnosti

Mária Ondrušovámáj 7, 2017

Ak je reč o civilizačných chorobách, je takmer pravidlom, že sa celá odborná debata smeruje na zlé stravovacie návyky našej generácie, a teda na cukrovku či obezitu. Áno, tieto dve choroby naozaj trápia väčšinu populácie, je tu však ešte jeden problém, ktorý ju trápi a v najbližších rokoch bude trápiť ešte viac. Je to tzv. Smartfónový krk. Pri raňajkách, v kúpeľni, v práci, pri káve, v škole, na zastávke, pred spánkom – smartfón je váš každodenný a najmä celodenný spoločník. Možno to bude znieť šokujúco (možno ale vôbec nie), no za množstvo zdravotných problémov, ktoré vás alebo niekoho vo vašom okolí trápia, je skutočne zodpovedný náš múdry telefón. A vyzerá to tak, že u mladých to bude ešte horšie.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Ak sa nachádzate niekde vo verejnom priestranstve, obzrite sa okolo seba. Koľko ľudí má práve v tejto chvíli sklonenú hlavu a pozerá do svietiacej vecičky v ruke? Myslíte, že tento sklon hlavy je pre človeka prirodzený? Odpoveď vám je asi zrejmá. Nie, nie je to prirodzené. Dnešná moderná a smart doba nám síce prináša množstvo výhod, veď v telefóne nájdeme čokoľvek, od spojenia s priateľmi, cez informácie všetkého druhu, až po hry a zábavu, ale popri tomto všetkom sa akosi pozabúda na nie až tak smart dopad na naše telo.

Hlava je veľmi ťažké závažie

Priemerná hmotnosť hlavy dospelého človeka v neutrálnej pozícii je 4,6 kg. To samo o sebe nie je vôbec málo, avšak stále sa rozprávame o jej optimálnej pozícii, ktorá zaťažuje krk a krčnú chrbticu len minimálne, a telo je na túto záťaž 100% uspôsobené. Teraz si ale predstavte, že zohnete hlavu o 60°, ako je to bežné pri používaní telefónu. V tomto momente sa z necelých piatich kilogramov zmení záťaž na náš krk v priemere až na 27 kg, čo už je naozaj slušné závažie. Možno si poviete, že tým vlastne posilníte svaly krku a že to v konečnom dôsledku žiadne negatívne účinky mať nebude, no opak je pravdou. Svaly ľudského tela sú totiž v ideálnom prípade v rovnováhe a práve neustálym „posilňovaním“ niektorých a ochabovaním iných svalov o túto rovnováhu prichádzate…a tam kde končí rovnováha, začínajú zdravotné problémy.


Nejde o to ako, ale ako často

Každodenné nesprávne pohybové návyky môžu pôsobiť zle nielen na náš krk, resp. svaly krčnej chrbtice, a to špeciálne vtedy, keď sú naše nevhodné pohybové stereotypy pravidelné a časté. Čím nám roky pribúdajú, tým horšie môže naše telo reagovať. Ak v práci ťaháte hlavu príliš dopredu k monitoru, máte predsunutú bradu, poprípade záklon hlavy, je to kvalitný štart pre vznik budúcich bolestí.  A čo smartfón? Sledujete telefón a skláňate pri tom hlavu? Skúste si spočítať koľkokrát cez deň scrollujete a ťukáte do mobilu.

V istej zahraničnej štúdii publikovanej v Journal of Physical Therapy Science z roku 2016 autori pozorovali zmeny na krčnej chrbtici u dvoch skupín respondentov. Skupina č. 1 používala svoj smartfón menej než 4 hodiny denne,  skupina č. 2 naopak, viac než 4 hodiny denne. Autori pozorovali zmeny na kraniovertebrálnom uhle (cranium = lebka, vertebra = stavec), scapulárny index (scapula = lopatka) a funkciu dýchania. Výsledky tejto štúdie ukázali, že nadmerné používanie smartfónov môže negatívne vplývať na posturálnu funkciu chrbtice.  Respodenti skupiny č. 2 mali príliš predsunuté držanie hlavy a výraznejšie spadnuté, oslabené ramená. Jedinci s predsunutým  držaním hlavy majú väčší predpoklad k abnormalitám ako bolesti hlavy, bolesti krku, štrukturálne zmeny na stavcoch, zvýšené napätie vo svaloch a iné odchýlky v biomechanických procesoch lopatky a ramena. Touto štúdiou sa ale len potvrdilo, čo je všetkým jasné. Hlava v predklone jednoducho nerobí dobre nášmu telu.

Čo teda robiť?

Ak teda nemáte záujem o čoraz viac a častejšie vznikajúce svalové spazmy, tvorbu tzv. triggerpointov (spúšťových svalových bodov), dýchacie problémy či o začiatočnú fázu degeneratívnych zmien na spinálnych kĺboch, treba niečo zmeniť. A dokonca to ani nemusí byť zmena o 180°. Pre začiatok bude stačiť zopár maličkostí, ktoré postupne zakomponujete do svojho bežného dňa.

  1. Držte svoj smartfón vyššie

Prvé dni (a možno aj týždne) to pre vás bude neprirodzené a ľudia si o vás možno budú myslieť, že ich fotíte, prípadne natáčate, no to vám môže byť jedno. Čím častejšie totiž budete svoju hlavu pri používaní telefónu zdvíhať, tým menej tlaku na krčnú chrbticu vyviniete. A na tom záleží.

  1. Ľahnite si

Pri domácom používaní sa nebojte ľahnúť si na chrbát, držať telefón priamo nad hlavou a pracovať (či nepracovať) v tejto polohe. Tlak na krčnú chrbticu sa priblíži k nule a teda môžete fyzicky oddychovať a ťukať do obrazovky zároveň.

  1. Píšte čo najmenej

Naučte sa miesto textových správ a mailov posielať správy hlasové, a telefonujte, koľko sa dá. Pokiaľ totiž telefonát nebude extrémne smutný, určite pri ňom mať hlavu sklonenú nebudete.

  1. Odstráňte sociálne médiá

Ok, nikto nepredpokladá, že si facebook, instagram a iné aplikácie odstránite z telefónu. Skúste ich ale odstrániť aspoň z vašej primárnej plochy, aby neboli až tak na očiach. To by mohlo pomôcť k ich menej pravidelnému používaniu a teda aj k vzpriamenému životu.

  1. Naťahujte, posilňujte

Tie svaly, ktoré majú tendenciu sa skracovať, naťahujte. Naopak, tie, ktoré sú nečinné a ochabujú, posilňujte. O konkrétnych cvikoch ale až v budúcom článku alebo priamo pri osobnom stretnutí u nás v Profy v Bratislave.


Mária Ondrušová

PROFY FYZIO

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY