← Späť

Teplo vs. Chlad – Každá bolesť potrebuje niečo iné

Marek Blahušiakaug 25, 2016

Natiahli ste si pri tréningu sval alebo podvrtli členok? Máte dlhodobé problémy s chrbtom alebo s kolenami, ktoré vás pravidelne pobolievajú? Alebo vás len ofúklo a neviete otočiť hlavou, prípadne máte takú svalovicu, že sa neviete postaviť z postele? Ak poznáte vlastné telo, správne nastavená domáca liečba vie často skrátiť dobu rekonvalescencie až na polovicu. Ako aplikovať dve najpoužívanejšie domáce metódy, teda teplo a chlad? Tu je zopár mojich typov.

Hneď na úvod ale podotknem, že sa nejdem hrať na doktora – traumatológa, ktorý vás zdiagnostikoval a pozná vašu anamnézu. Každé zranenie a pohybový problém je špecifický a pri každom je konzultácia s odborníkom viac ako vhodná. Nikdy ale nie je na škodu vedieť rozoznať charakter vášho zranenia a dôvod, prečo na neho idete aplikovať vybraný spôsob liečby. Minimálne preto, aby ste sa o tom s vašim doktorom mohli porozprávať.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Pôsobenie tepla a chladu

Ak chcete niektorú z týchto dvoch metód začať využívať na domácu liečbu, potrebujete pre začiatok vedieť, ako pôsobia na ľudské telo a čo ich aplikáciou vlastne chcete dosiahnuť. V skratke a jednoduchosti? Teplo svaly, úpony a cievy rozťahuje a uvoľňuje, pričom chlad naopak sťahuje a spevňuje. Ak ich aplikujeme správne, môžeme chladom veľmi ľahko stiahnuť zápal  a opuch v čerstvo poranenom kĺbe alebo naopak teplom uvoľniť svalovú spazmu, a teda aj bolesť napríklad na ofúknutom chrbte. Ak ich však aplikujeme nesprávnym spôsobom alebo dokonca opačne (čo je veľmi častým prípadom), svoj zdravotný stav ešte viac zhoršíme a môžeme si ublížiť.


Charakter zranenia

Naučiť sa dve vety, o tom ako na telo pôsobí teplo a chlad, je jednoduché. Keď je ale reč o druhom kroku, teda o rozoznaní charakteru vášho zranenia, začína problém. Množstvo „sebadiagnostík“ totiž nedopadne úplne najlepšie a vtedy sa miešajú liečby ako nám napadne. Aké bolesti teda vieme veľmi často rozoznať aj bez odborného oka?

1. Podvrtnutie kĺbu, natiahnutie svalu

Ide vlastne o pohyb, na ktorý telo nie je pripravené alebo prispôsobene. Pri podvrtnutí kĺbu, resp. natiahnutí svalu si v skutočnosti spôsobíme mikro-trhliny na väzivových alebo svalových tkanivách. Pokiaľ k tomu dôjde, telo sa prirodzene snaží, zvýšeným prísunom krvi, dostať do postihnutého miesta čo najviac látok na liečbu a tak vzniká opuch. Samotný opuch nie je zlý (predsa len je to jeden z obranných mechanizmov ľudského tela), avšak ďalším zohrievaním a následným rozťahovaním ciev ho určite nepodporujeme. Pokiaľ by sme totiž sval alebo kĺb tesne po zranení zohrievali, mohli by sme tu spôsobiť zápal, ktorý by predĺžil dobu hojenia. Poranené miesto teda počas prvých 24 hodín chladíme ľadom, ktorý obmedzí pohyblivosť kĺbu, otupí nervové zakončenia a teda aj zníži šok zo zranenia. Keď sa opuch zmierni, začneme podporovať cirkuláciu krvi striedavým teplom a chladom a s boľavým kĺbom začíname hýbať a postupne ho zaťažovať.

2. Ofúknutie

Obyčajné ofúknutie, teda nachladnutie krížovo-driekovej alebo krčnej chrbtice  vlastné znamená, že sa vplyvom vonkajších podmienok sval dostane do stavu podobnému spazmatickému kŕču. Je jedno, či sa to stane pod klimatizáciou alebo pri otvorenom okne, pri pohybe alebo v kľude, svalový kŕč je rovnaký a má za následok to, že nás ľudovo povedané „sekne“, a teda sme kvôli bolesti obmedzení v pohybe. V tomto prípade by nám chlad nepomohol, pretože práve dôsledkom nevhodnej aplikácie chladu k zraneniu došlo. Sval sa tiež nesnažíme rozhýbavať aktívne, stretchingom a ani masážou. Sú síce prípady, kedy masáž pomohla, no v drvivej väčšine stav len zhoršila. Najlepšou liečbou je teda pri ofúknutí teplo a kľud. Sval potrebujeme zohriať a prekrviť, tým ho zrelaxujeme a postupne uvoľníme natoľko, že kŕč ustúpi. Cvičiť začíname až následne, pričom ofúknuté miesto stále chránime pred zbytočnými zmenami teplôt.

3. Bolestivá svalovica

Bolesť, ktorá sa síce veľmi medzi zranenia nezaraďuje, no je nepríjemná a u začiatočníkov asi najčastejšia. Takáto svalová horúčka vzniká pri nadmernom fyzickom výkone, kedy svaly nie sú dostatočné adaptované na tréningovú záťaž, čo spôsobí, že sa na nich vytvoria malé trhliny, ktorých regeneráciu sprevádza zápal a rôzne oxidačné procesy. Jej slabá forma (také to príjemné cítenie svalov) je pre progres nevyhnutná, no silným bolestiam sa treba vyhnúť. Aký ale teda zvoliť postup, keď už sa vám to podarí takto prehnať? V žiadnom prípade si nespravte horúci kúpeľ a ani sa žiadnym spôsobom nezohrievajte, tak by ste len podporili už existujúci zápal. Miesto toho zvoľte liečbu chladom, teda napríklad ľadový kúpeľ alebo sprchu, pod ktorou sa boľavé miesta budete snažiť rozhýbať. Bez pohybu totiž svalovica prejde len veľmi pomaly. K tomu už len nejaké antioxidanty – vitamín C a napríklad obyčajné nepražené kakao, ak je bolesť neznesiteľná, tak aj tabletku Acylpyrínu (resp. niečo s obsahom kyseliny acetylsalicylovej) a máte po svalovici.

4. Chronické bolesti kĺbov

V tomto prípade je návšteva lekára naozaj to najlepšie, čo môžete spraviť, lebo len on bude po dôkladnom vyšetrení vedieť povedať akú liečbu nastaviť. Sú totiž prípady, kedy na odstránenie bolestí výborne funguje chlad, ľadové vrecúška, kúpele či dokonca kryoterapia. Ako som ale na začiatku písal, takouto liečbou možno len znížite zápal v kĺbe a otupíte bolesť, čo sa síce na prvý pocit môže javiť skvele, no takisto to môže odvrátiť pozornosť od reálneho problému, ktorý samotnú bolesť spôsobuje. Dlhodobo tak budete vedieť cvičiť skoro naplno takmer bez bolestí a zároveň budete svoje zranenia kĺbov len zhoršovať až do momentu, kedy im ani tá najľadovejšia kryoterapia nepomôže.


Marek Blahušiak

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY