← Späť

Bývate často chorí? Posilnite si imunitu týmito vitamínmi

Silvia Hadekovájan 12, 2018

Ak by sme mali slovo “imunita” popísať v jednej vete, dalo by sa povedať, že je to odolnosť voči všetkému, čo môže ohroziť vaše zdravie. Od zmien počasia, prechodov zo zimy do tepla, až po vírusy, parazity a patogénne baktérie. Kto má silný imunitný systém, teší sa celkovému zdraviu a lepšej odolnosti organizmu.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Imunitný systém občas dostáva zabrať

Vašu imunitu oslabujú faktory ako stres, psychická záťaž, nedostatok spánku, nesprávna životospráva, či nedostatok pohybu. Oslabená imunita sa môže prejavovať častými bolesťami hlavy, alebo napríklad aj vysokým krvným tlakom či suchou pokožkou, kožnými ochoreniami, alebo nechutenstvom a chronickou únavou. Taktiež často sa vracajúce infekčné ochorenia, opary, herpesy či afty vás upozornia, že s vašou imunitou niečo asi nie je v poriadku. Tieto prejavy slabej imunity určite nie sú príjemné. Ako si ju teda posilniť? Základom je obmedzenie vyššie spomínaných nepriaznivých faktorov. To, že ochoriete pri každom “ofúknutí” totiž len teplým oblečením nevyriešite. Začnite teda s pohybom, zamerajte svoju pozornosť na spánok, majte kvalitnú a vyváženú diétu (nehovorím o redukčnej diéte, ale o strave ako takej) a uvidíte, že budete mať omnoho viac energie a choroby vás začnú pomaly, ale iste obchádzať.


Vitamíny a doplnky na imunitu

Keď už všetky nepriaznivé faktory obmedzíte a stále budete mať chuť pre svoje zdravie urobiť niečo navyše, imunitnému systému určite môžu pomôcť aj tieto vitamíny a doplnky.


1. Vitamín C

Vitamín C (alebo kyselina l-askorbová) je najznámejším, najrozšírenejším a zároveň najčastejšie užívaným doplnkom. Podporuje funkciu imunitných buniek a ide o jeden z najsilnejších antioxidantov. Nepôsobí priamo proti nachladnutiu, ako sa mnohí domnievajú, no dokáže zmierniť jeho prejavy a mierne skrátiť dobu trvania. Nachádza sa v citrusových plodoch, bobuľovom ovocí, červenej paprike, brokolici, karfiole a ružičkovom keli. Dobrým zdrojom céčka sú aj šípky, preto si čo najčastejšie doprajte šípkový čaj. Ak sa rozhodnete tento vitamín suplementovať, nemusíte mať obavu z jeho predávkovania. Oficiálne odporúčaná denná dávka je síce len 75 – 100 mg, avšak ani 20-násobok tohto množstva sa nepreukázal ako toxický.


2. Echinacea

Echinacea je rastlina, z ktorej sa získava extrakt na výrobu sirupov a kvapiek. Pôsobí tak, že stimuluje bunky imunitného systému, ktoré sú kľúčové v boji proti infekciám. Aktivuje biele krvinky, lymfocyty, ktoré dokážu pohltiť pôvodcov infekcie priamo v organizme človeka a taktiež produkovať protilátky. Používa sa ako prevencia infekčných ochorení a na celkové posilnenie imunity dospelých, ale aj detí. Je vhodná aj na liečbu chrípky, angíny, zápalu dutín, či obyčajného prechladnutia, kedy podľa jednej štúdie na 109 účastníkoch zistili, že skrátila dobu ich liečby v priemere až o 1,4 dňa. Echinaceu vo forme doplnkov výživy je vhodné užívať cyklicky. To znamená 2-3 týždne užívať a na približne rovnakú dobu vysadiť a takto opakovať.


3. Vitamín D

Vitamín, ktorého nedostatkom na Slovensku trpíme najmä v zime, je dôležitý pre silné a zdravé kosti a zuby. Novorodencom sa podáva ako prevencia ich nesprávneho vývoja, no potrebujeme ho vo všetkých etapách života pre správnu funkciu nervovej sústavy a mozgu, správnu činnosť srdca a tiež pri hojení zlomenín. Jeho najlepším prirodzeným zdrojom je slnečné žiarenie, no vzhľadom k tomu, že veľa ľudí trávi väčšinu svojho času vnútri, mnohí trpia jeho nedostatkom. Ten môže byť  príčinou mäknutia kostí, zníženej imunity, ale aj únavy, či depresie. Okrem častého pobytu na slnku a čerstvom vzduchu vám preto odporúčam konzumáciu mliečnych výrobkov a morských rýb ako losos, mečúň či makrela. Ak sa déčko rozhodnete suplementovať, určite radšej siahnite po vitamíne D3, ako D2, nakoľko je účinnejší. Odborníci sa ešte stále nezhodli na odporúčaných dávkach tohto vitamínu. V súčasnosti to je len 400-800 IU denne, no ako naozaj efektívny sa ukázal až pri 1000-2000 IU.


4. Hliva ustricová

.

Táto huba obsahuje betaglukán, teda látku, ktorá má antioxidačné účinky a pozitívne ovplyvňuje činnosť imunitného systému.  Okrem toho hliva znižuje krvný tlak, podporuje trávenie a chráni pred plesňovými ochoreniami. Keďže pre viditeľný efektby ste tých húb museli zniesť veľké množstvo, predáva sa aj vo forme extraktu, ku ktorému často pridávajú aj ďalšie látky posilňujúce imunitu


5. Probiotiká

80% imunitného systému sa nachádza v črevách. Preto, ak chcete popracovať na svojej imunite, treba sa starať aj o svoj tráviaci trakt, resp. o črevá. Sú tam miliardy mikroskopických baktérií, ktoré do veľkej miery ovplyvňujú imunitný systém. Kto posilní zdravie čriev, posilní aj celkovú imunitu. A nič neposilní črevá lepšie ako probiotiká, teda samotné živé baktérie usádzajúce sa na stenách hrubého čreva, kde zabezpečujú správne trávenie. Dostávajú sa tam z kvasených produktov, ako je kyslá kapusta, cmar, kefír, jogurty so živými kultúrami, či acidofilné mlieko. Najmä pri tých posledných ale treba dávať pozor na marketing výrobcov a zbytočne nevyhadzovať peniaze za výrobky, ako sú napríklad Actimel, či Activia. Tie tých živých probiotík neobsahujú ani zďaleka dostatok. 



Len doplnky vás nezachránia

Užívať vitamíny, či doplnky výživy však nie je všetko. Pre posilnenie imunity treba viesť zdravý životný štýl. Imunitu môžete okrem vitamínov a doplnkov podporiť aj častým pohybom, športovaním, pravidelnou návštevou sauny a otužovaním. Pričom otužovanie nemusí hneď znamenať, že sa v decembri budete kúpať medzi ľadovými kryhami. Niekedy stačí neprekurovať domácnosť, často vetrať, zhodiť jednu vrstvu oblečenia, či sprchovať sa vo vlažnej vode. Okrem toho dbajte na pravidelný biorytmus, dodržiavajte pitný režim a doprajte si dostatok kvalitného spánku.


Silvia Hadeková

FIT WORLD

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY