← Späť

Aké tenisky si vziať do posilňovne a na športovanie?

Marek Blahušiaksep 19, 2018

Pred tým, ako sa rozhodnete zainvestovať do nových tenisiek do fitka alebo na behanie, je dobré si ujasniť, čo konkrétne v nich budete robiť a čo od nich očakávate. Nie je totiž teniska ako teniska. Chcete mať pevný členok alebo mäkký došľap? Budete počas cvičenia robiť rýchle a dynamické zmeny pohybu alebo sa len priamo presúvate od jedného stanovišťa ku druhému? Sú aj ľudia, ktorí uprednostnia dizajn pred funkciou, no vy medzi takýchto športovcov patriť nechcete. Takže aké tenisky a kam? Rozmeňme si to na drobné.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Aké tenisky do fitka

Keď si chcete vybrať správne tenisky do fitka, zvoľte pevnú tenisku s plochou podrážkou. Mnoho ľudí cvičí v kroksoch alebo dokonca v šľapkách, čo určite nie je najbezpečnejšia voľba. Pri posilňovaní potrebujete stabilnú základňu pre chodidlá a teda aj správne tenisky do posilňovne. Pri všetkých drepoch, výpadoch, mŕtvych ťahoch a ďalších cvičeniach musíte byť v stabilnom kontakte so zemou, aby ste mohli plnohodnotne cvičiť partie, na ktoré sa zameriavate. Správne zvolená obuv by mala preto poskytnúť patričnú oporu. Pokiaľ sa venujete dynamickejším športom ako je napríklad CrossFit alebo vzpieranie, viete si vybrať z celej edície obuvi na cvičenie, ktorá je vyrobená priamo na konkrétny šport. Nie že by ste nevedeli odcvičiť aj v bežeckej obuvi, ale pokiaľ si môžete vybrať, zvoľte niečo pevnejšie.

Aké tenisky do fitness


Obuv vhodná na behanie

V tomto prípade je dôležité predstaviť si, kde budete väčšinu času behať. Ak sú to bežecké dráhy z tartanu, škváry alebo ide o betónové dráhy, hodí sa ľahká bežecká obuv s mäkkou podrážkou. Táto obuv je navrhnutá tak, aby v čo najväčšej miere absorbovala nárazy pri behu. Tým minimalizuje negatívny vplyv na váš pohybový aparát, najmä, ak vaša bežecká technika nie je dokonalá.

Keď viete, že väčšinu času beháte v lesnom teréne, do kopca alebo po skalách, poobzerajte sa po outdoorovej bežeckej obuvi. Podrážka býva spravidla tvrdšia s vysokým dezénom, ktorý si lepšie poradí s náročným terénom.

Špecifická situácia nastáva ak chodidlo nedopadá na zem v neutrálnej polohe. V tom prípade si viete zvoliť typ obuvi podľa toho či došľapujte s chodidlom v supinácii alebo pronácii.


Aké tenisky na šport do haly

Táto obuv je špecifická tým, že je prispôsobená palubovke. Pri športovaní v hale sú charakteristické rýchle zmeny smeru pohybu, a tak potrebujete pevnú obuv, ktorá vám poskytne oporu po stranách. V ľahkých a mäkkých bežeckých teniskách by ste mohli prísť ľahko k úrazu, napr. vyvrtnutiu členku. Rovnako podrážka je prispôsobená tak, aby sa vám nešmýkalo a aby ste nezanechali farebné šmuhy na zemi.

Aké tenisky na šport


Cvičiť alebo behať naboso?

V poslednej dobe sa stalo trendy behanie alebo cvičenie naboso. Sú firmy, ktoré celý svoj sortiment založili na obuvi s minimalistickou podrážkou, bez akejkoľvek pridanej podpory pre klenby chodidla. Podstata vychádza z myšlienky, že chodidlo má udržiavať klenbu pomocou kostrového svalstva a nie pomocou vložky v topánke.

Rovnako sa stimuluje tzv. propriorecepcia. Obuv s vysokou podrážkou chodidlu znemožňuje prijímať všetky podnety z receptorov, ktoré sú na chodidle. Minimalistické topánky majú podrážku hrubú cca tri milimetre, a tak poskytujú telu možnosť pre získavanie všetkých dostupných informácií cez chodidlá.

Aké tenisky barefoot

Táto alternatíve určite nie je nevhodná, no pokiaľ ste ešte nikdy necvičili alebo nebehali naboso, resp. v barefoot obuvi, určite začnite postupne. Náhla zmena by nemusela vyvolať len pozitívny efekt. Pozícia a kondícia chodidla ovplyvňuje všetky kĺby nad ním. Tak ako im môže pomôcť, vie ich aj preťažiť, a preto vás z nesprávnej obuvi vie bolieť napríklad aj chrbát, či krčná chrbtica. Odporúčame vyskúšať najprv len pár hodín chodenia alebo si takto zacvičiť jeden či dva tréningy za týždeň, kým si telo na zmenu zvykne. Po čase zaraďte kratšie behy či permanentné nosenie barefoot obuvi. Len takýto postup od nosenia klasických tenisiek k “bosému” barefoot cvičeniu, či behaniu je rozumný.


Joga pobyt pri Banskej Štiavnici

Ďalší zo série našich obľúbených joga pobytov s Vandou Gallo, tentoraz v srdci Štiavnických vrchov. Počas tohto víkendu vás, okrem hodín Hatha jogy, čaká aj cvičenie dýchacích techník – Pránajáma a výživový workshop – Ako využiť mixér v kuchyni.

Marek Blahušiak

SLAVIA AGROFERT

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 359 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >