← Späť

Potraviny s lepkom a ich bezlepkové náhrady: Tipy pre celiatikov

Maroš Krivosudskýdec 25, 2017

V predošlom článku sme si rozobrali, čo vlastne je ten tak často démonizovaný lepok, čo je celiakia, alergia na pšenicu, ako aj neceliatická citlivosť na glutén. To znamená, že sa môžeme presunúť do praxe a pozrieť sa na to, ako by mala bezlepková diéta vyzerať a z akých potravín by mala byť zložená.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Celiakia nie je koniec života

Ak ste sa rozhodli nejesť lepok, máte na to pravdepodobne jeden z týchto dvoch dôvodov. Buď vám diagnostikovali celiakiu a teda vaše telo nič s obsahom tejto zmesi proteínov – glutenínu a gliadínu nestrávi, alebo vám lepok robí zle (trpíte tzv. neceliatickou citlivosťou na glutén) a máte po jeho konzumácii podobné príznaky ako celiatici. Bez ohľadu na dôvod však vaša strava nemusí byť fádna. Bezlepková diéta je totiž v súčasnosti veľmi častou a tomu sa samozrejme prispôsobujú aj výrobcovia potravín. Tí si však tiež uvedomujú, že je slovíčko “gluten-free” alebo “bezlepkové” veľmi populárne a preto ho píšu aj tam, kde by ste ten lepok nenašli ani v prirodzenom stave. Jednoducho preto, aby mohol byť výrobok drahší a lepšie predajný. Na to, aby ste ich predajné praktiky odhalili, je potrebné vedieť, kde sa glutén prirodzene nachádza a kde nie.

Potraviny obsahujúce lepok

  • Obilniny s lepkom: pšenica, špalda, jačmeň, raž, bulgur, kamut, tritikal, ovos (ak nie je deklarované inak)
  • Produkty bežne obsahujúce lepok: múka a vločky z vyššie spomínaných obilnín, grahamová múka, pivo, seitan, semolina, rastlinné náhrady mäsa

Bezlepkové potraviny

  • Bezlepkové obilniny: pšeno, pohánka, kukurica, ryža, amarantus, teff, quinoa, ovos (prirodzene neobsahuje lepok, no bežne je “kontaminovaný”)
  • Všetko ostatné 🙂


Ako teda vyzerá bezlepková diéta?

Dobrá bezlepková diéta má rovnaké pravidlá ako tá s obsahom gluténu. Aby ste chudli (alebo naberali na svalovej hmote – podľa preferencii) sa pri nej totiž musíte riadiť 5 bodmi (ktoré bližšie rozoberám v tomto článku):

  1. Musíte aspoň približne poznať svoj energetický výdaj a energetický príjem (spálené vs. zjedené kalórie)
  2. Musíte aspoň približne poznať obsah svojej stravy – pomer bielkovín, sacharidov a tukov
  3. Zameriavate sa na kvalitné potraviny – nielen nutričné hodnoty, ale aj ich pôvod
  4. Strava musí byť pestrá, čím zabezpečíte príjem všetkých vitamínov a minerálov
  5. Popri diéte sa hýbete – ideálne zaradíte tak silový, ako aj kardio tréning

Dajte si pozor na vlákninu a budete ok

Ľudia sa často pýtajú, či im môže pri bezlepkovej diéte niečo chýbať. Tu je odpoveď tiež veľmi jednoduchá. Jedinou zložkou, ktorej nájdete v obilninách viac, je vláknina. Preto, keď sa rozhodnete (alebo váš zdravotný stav rozhodne) ich vylúčiť zo stravy, dajte si pozor, aby ste jej mali dostatok. Zo zeleniny, ovocia, strukovín,…zdrojov je naozaj dosť a ako som písal vyššie, aj bezlepkových receptov. Z tých našich by som určite odporučil recepty na bezlepkové chleby:

Cícerový chlieb (Recept TU)


Tekvicový chlieb (Recept TU)


Konopný chlieb (Recept TU)


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY