← Späť

Chodiť do práce na bicykli má svoje výhody

Maroš Krivosudskýjúl 29, 2018

Aj tento rok sa po celom Slovensku uskutočnila súťaž s názvom “Do práce na bicykli”. Tá si už od roku 2015 pravidelne dáva za cieľ podporiť rozvoj mobility v mestách, motivovať samosprávy, aby na svojom území vytvárali kvalitné a bezpečné podmienky bicyklovanie po meste. Tiež ale chce motivovať zamestnávateľov, aby vytvárali vo svojich sídlach podmienky pre cyklistov. Ide predovšetkým bezpečné uloženie bicykla, priestor na prezlečenie, či sprchy a sociálne zariadenia, ale tiež aby prípadnými bonusmi motivovali zamestnancov, aby namiesto motorového vozidla použili na dochádzanie do práce bicykel. Pýtate sa prečo by ste to mali vyskúšať aj vy, aj keď sa už súťaž práve teraz nekoná?


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Prečo, keď máme autá…

Motivácii na zorganizovanie súťaže zameranej na bicyklovanie do práce je viac. Pokiaľ sa však na to pozeráme z pohľadu organizátora, t.j. Ministerstva dopravy a výstavby SR, ide najmä o ekologický rozmer a tiež o dopravnú situáciu v mestách. Treba si totiž uvedomiť, že väčšinou chodíme do práce (či kdekoľvek inde) v aute úplne sami, často jedna rodina v 2 až 3 autách. To nielenže generuje zbytočne veľké množstvá CO2, ale tiež zhoršuje zápchy v dopravných špičkách. Tak sa vám môže úplne ľahko stať, že sa do tej práce dostanete na “pomalom” bicykli omnoho rýchlejšie ako autom, či hromadnou dopravou. Dokonca na to nepotrebujete žiaden profesionálny horský alebo cestný bicykel. Postačí vám obyčajná skladačka – skladací bicykel do mesta, ktorý môžete uložiť priamo do vašej kancelárie…aj keď vám zamestnávateľ nevie vytvoriť poriadne “cyklo-podmienky”.



Bicyklovanie a jeho 4 (ne)skryté benefity

Ekologický, finančný a v niektorých prípadoch aj časový rozmer však v žiadnom prípade nie sú jedinými dôvodmi, prečo by ste mali zvážiť cestu bicyklom do práce. Tým najdôležitejším je vaše zdravie, vaša nálada, resp. kondička a vplyv na formovanie vašej postavy.

1. Bicykel a chudnutie

O niektorých zdravotných benefitoch bicyklovania sme už písali v staršom článku. Čo v ňom ale nebolo spomenuté, je vplyv na kardiovaskulárny systém a spálené kalórie, ktoré sa pri pravidelnom prevážaní na bicykli zbierajú veľmi ľahko. A tu by mal spozornieť každý chudnúci muž, či žena. Ak totiž chcete schudnúť, musíte sa dostať do kalorického deficitu. To môžete dosiahnuť tým,  že budete jesť menej (a byť hladní), alebo tým, že sa budete hýbať viac. Asi chápete kam týmto smerujem, že?

Nie je to len o hodinovom fitness tréningu, tabate, či serióznom kardiu, na ktoré sa chystáte po práci. Kalórie viete páliť efektívne celý deň, aj pri činnostiach, ktoré až tak namáhavé nie sú. Ako napríklad prechádzky, výmena výťahu za schody, alebo také bicyklovanie do práce a z práce. Aktívnym mimotréningovým štýlom viete bez problémov nazbierať kľudne aj 1000 kcal denne navyše. Tie znamenajú viac možností na menej diétne dobroty a stále dosahovanie diétnych cieľov.


2. Bicykel a formovanie postavy

Ďalším benefitom, nepriamo súvisiacim s chudnutím, je aj budovanie a aktivácia svalov, ktoré často nechávate zlenivieť. Veľa žien (a samozrejme aj mužov) by chcelo mať pevný a vyformovaný zadok, no pri behu, chôdzi a iných činnostiach počas bežného dňa ho nevedia zapojiť. Pokiaľ totiž nebeháte do kopcov, kde by ste museli robiť naozaj veľké a hlboké kroky (pripomínajúce výpady), váš zadok pracuje len minimálne. Bicykel síce tiež nenahradí hlboké drepy a výpady v posilňovni, no charakterom pohybu, ktorý vykonávate k nim má oveľa bližšie. Zadok a stehná však nie sú jediné svaly, ktoré sa zapájajú pri bicyklovaní. Makajú pri ňom aj bicepsy, tricepsy a ramená, ktoré máte celý čas zapreté. Tiež pracuje brucho, ktoré musí vyrovnávať straty balansu a v neposlednom rade lýtka, ktoré musia tlačiť do pedálov.


3. Bicykel a dobrá nálada

Netreba sa tváriť, že na Slovensku máme perfektne vybudované cyklistické chodníčky. Ak sa teda rozhodnete ísť do práce na bicykli, musíte sa často vysporiadať s rizikami, ktoré prináša ranná premávka. S týmto bojom o holý život samozrejme prichádza aj trocha stresu a možno aj zhoršenej nálady. V momente, keď sa ale v mestskej džungli trochu zorientujete a naučíte sa vyhýbať nebezpečným situáciám, stres opadne. Vy si už potom môžete užívať len pozitívne efekty na vašu náladu. O takomto vplyve bicyklovania hovorí aj štúdia, ktorá sa zameriavala na pacientov trpiacich depresiami. Už 15 minút aktivity na stacionárnom bicykli denne malo vplyv na zníženie hladín kortizolu (stresového hormónu) a následné zlepšenie stavov depresie. Ďalšia štúdia zase porovnávala formy prepravy (auto, vlak, autobus, bicykel) a ich vplyv na náladu človeka. Hádajte, ktorá sa umiestnila najlepšie!


4. Bicykel a produktivita

Pri tomto poslednom bode sa možno budete trochu čudovať, no pozitívny vplyv bicykla na produktivitu v práci potvrdzuje nejeden výskum. Prvým uvádzaným dôvodom je lepšie prekrvenie organizmu, a teda aj mozgu, ktorý je v takomto okysličenom móde efektívnejší. V jednej menšej štúdii sa testoval priamy vplyv kardio aktivity (30-minútového šliapania na stacionárnom bicykli) na výsledky testov zameraných na pamäť, rozoznávanie a plánovanie. Sledovaní jedinci dokončovali testy rýchlejšie a tiež s lepším hodnotením po bicyklovaní, ako pred ním. Okrem prekrvenia organizmu na to môže mať vplyv aj zlepšovanie motorických schopností, ktoré sa zdokonaľujú pravidelným a opakovaným šliapaním do pedálov a súčasným udržiavaním rovnováhy. Tak čo, kedy idete najbližšie do práce na bicykli vy?


Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY