← Späť

Nesprávne stravovanie môže spôsobovať nafúknuté brucho

Silvia Hadekováokt 8, 2018

Celkové zdravie človeka je do veľkej miery závislé od zdravia jeho tráviacej sústavy. Tu totiž sídlia milióny baktérií, ktoré ovplyvňujú napríklad aj imunitu. Každý, koho niekedy trápilo nafúknuté brucho, plynatosť či kŕče v bruchu, určite potvrdí, že s takýmito problémami sa nielen ťažko športuje, no znepríjemňujú aj bežný život. Spomínané problémy môžu byť samozrejme prejavom vážnejšieho ochorenia, no často sú „len“ dôsledkom nesprávnej životosprávy a dajú sa jednoducho odstrániť. Stačí, ak sa človek zamyslí nad tým, čo je, ako to je, a ako sa potom cíti. Je nutné načúvať vlastnému telu a neignorovať prejavy komplikácií. Tie treba odstrániť.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Bezproblémové trávenie

Ten, kto chce rozumieť ako strava ovplyvňuje jeho zdravie, by mal mať aspoň základné poznatky ako funguje tráviaca sústava. Na trávení sa okrem už spomínaných baktérií podieľajú aj tráviace enzýmy. Potrava prechádza tráviacim traktom za pomoci svalových pohybov, ktoré sa nazývajú peristaltika. Zložité zlúčeniny potravy sú štiepené na jednoduchšie (bielkoviny na aminokyseliny, tuky na mastné kyseliny a sacharidy na glukózu), ktoré telo dokáže vstrebať a využiť.

Trochu jednoduchej biológie

Požitá potrava sa ústami cez hltan a pažerák už čiastočne natrávená dostáva do žalúdka. V jeho stenách sa nachádzajú svaly, ktoré svojimi sťahmi rozdrvia a rozmliaždia potravu na hmotu, ktorá je ďalej rozkladaná enzýmom pepsín a žalúdočnou kyselinou. Zo žalúdka trávenina ďalej putuje do tenkého čreva, v ktorom prebieha podstatná časť trávenia a vstrebávanie živín. Takmer skvapalnená potrava sa dostáva do hrubého čreva. Jeho úlohou je najmä vstrebávanie vody. Až sem sa dostávajú nestrávené zvyšky potravy, tráviace šťavy a odumreté a odumierajúce baktérie, ktoré tvoria až tretinu obsahu. Hmota sa prechodom cez hrubé črevo zahusťuje, až sa dostáva do konečníka a dochádza k vyprázdneniu.

Celý tento proces by mal byť bezproblémový a bezbolestný. Niekedy býva sprevádzaný aj škvŕkaním v bruchu. To sa často spája s prázdnym žalúdkom, no opak je pravdou. Žalúdok a črevá sa ozývajú práve vtedy, keď sú plné. Škvŕkanie je následkom toho, že obsah žalúdka a čriev sa zmieša so vzduchom. Ak je škvŕkanie v norme a nie je sprevádzané nadmernou plynatosťou, ide o bežný prejav. V zriedkavých prípadoch býva škvŕkanie v bruchu indikátorom ochorenia.


Nafúknuté brucho a jeho bolesti

Brucho nafúknuté ako balón sprevádzané plynatosťou, bolesťami, kŕčmi či hlasitými prejavmi čriev nie je príjemnou záležitosťou. Za nafúknutým bruchom sú plyny nahromadené v črevách a zlá črevná mikroflóra. Príčinou môže byť vážnejšie ochorenie, no väčšinou ide o zlú životosprávu, ktorá zahŕňa stres a nesprávne stravovacie návyky. Hovoríme o rýchlej konzumácii jedla, prejedaní, nesprávnej kombinácii jednotlivých druhov potravín, nedostatku určitých živín v potrave alebo naopak ich prebytku, nesprávnej príprave (napríklad strukovín), nadmernom prehĺtaní vzduchu pri jedení.

Strukoviny majú povesť potravín, ktoré spôsobujú nafukovanie. Z tohto dôvodu sa mnoho ľudí vyhýba konzumácii šošovice, fazule, cíceru či hrachu. To je veľká škoda, pretože sú vynikajúcim zdrojom rastlinných bielkovín a ďalších dôležitých látok. Nafukovanie spôsobujú iba v prípade, že ich nesprávne pripravíte. Dá sa mu jednoducho predísť namočením danej strukoviny vo vode na niekoľko hodín. Okrem strukovín nafukujú aj niektoré druhy zeleniny ako kapusta, karfiol, brokolica, kel či reďkovka. Je to kvôli obsahu celulózy, ktorá zvyšuje produkciu plynu v črevách.  Problémy s nafukovaním vás môžu postihnúť aj vtedy, ak sa zo dňa na deň rozhodnete začať jesť omnoho väčšie množstvo surovej zeleniny a ovocia ako ste boli zvyknutí. To isté platí aj o klíčených potravinách. Niekoľkonásobne zvýšite príjem vlákniny, čo je veľký šok pre váš organizmus. Zmeny preto zavádzajte postupne, pomaly, aby sa telo dokázalo adaptovať.

Nielen čo, ale aj ako…

Plynatosť  a nafukovanie nie sú len dôsledkom toho, čo jete, ale aj ako to jete. Máme namysli to, keď do seba narýchlo počas chôdze človek nahádže obed. Dôvodom býva stres a časová tieseň. Je zrejmé, že v dnešnej dobe nemá takmer nikto čas tráviť jedením niekoľkokrát denne hodinu či dve, no skúste si dopriať aspoň každé hlavné jedlo v pokoji. Bez stresu a vonkajších vplyvov. Nepravidelné stravovanie, hladovanie a následne prejedanie, nedostatočne požuté jedlo zjedené narýchlo, zapíjanie jedla sladenými nápojmi. Toto všetko sú len malé časti skladačky, ktoré môžu mať negatívny vplyv na následné trávenie požitej potravy.


Syndróm dráždivého čreva

Možno ste už o takomto syndróme počuli, však podráždenými črevami trpí asi 20% ľudí, najčastejšie mladých žien. Jeho príznaky sú bolesti brucha, častá návšteva toalety, nafúknuté brucho, striedanie hnačky a zápchy, zvýšená plynatosť. Neznamená to však, že každé nafúknuté brucho, alebo častejšie navštevovanie toalety, musí byť týmto syndrómom. Nepríjemnými sprievodnými javmi tohto ochorenia sú chronická únava, poruchy spánku, bolesti hlavy a svalov či dokonca depresia.  Ak teda pozorujete u seba viacero z uvedených symptómov, je možné, že trpíte syndrómom dráždivého čreva. Konečný verdikt vie však určiť jedine lekár.

Syndróm dráždivého čreva je porucha funkcie čriev, ktoré sa sťahujú buď príliš pomaly, príliš rýchlo alebo sa neprimerane nafukujú. Je to funkčná porucha tráviaceho traktu. Medzi spúšťače tohto ochorenia patrí stres, niektoré druhy liekov, nesprávne stravovanie alebo aj prekonané poruchy príjmu potravy ako anorexia a bulímia.


Efektívne riešenie problémov

Ako sme si už v úvode spomínali, za ťažkosti s nafukovaním často môže okrem iného aj zlá črevná mikroflóra. Tú možno posilniť konzumáciou probiotík, ktoré sa nachádzajú v kvasenej zelenine ako kyslá kapusta, cvikla či uhorky. Tak isto aj v zakysaných mliečnych produktoch ako kefír, jogurty so živými kultúrami či acidofilné mlieko. Všetky patria medzi takzvané fermentované potraviny, ktoré podporujú zdravú rovnováhu priaznivých baktérií v čreve a zlepšujú funkciu hrubého čreva. Najlepšie urobíte, ak ich budete konzumovať bez ďalšej tepelnej úpravy, aby sa nezničili enzýmy probiotických kultúr. Probiotiká je možné užívať aj vo forme výživových doplnkov.

Pozitívny vplyv na trávenie má aj vláknina. Je potrebná pre správnu aktivitu čriev. Ako sme si už uviedli, je vhodné ju do organizmu dávkovať pozvoľna a tiež v správnom pomere medzi rozpustnou a nerozpustnou, a to v prospech rozpustnej. Obe formy sa nachádzajú v surovej zelenine a ovocí, orechoch a obilninách. Dobrými zdrojmi rozpustnej vlákniny sú psyllium a ovsené vločky. Nerozpustnú vlákninu nájdete v celozrnných produktoch a ryži.

Prvou pomocou pri nafúknutom bruchu sú aj bylinkové čaje, ako napríklad mätový, šalviový, rumančekový, feniklový.  Odporúčam tiež zamerať sa na dôkladný pitný režim, najmä v podobe čistej vody.


Domáce recepty na nafukovanie

Aj v kategórii nafukovanie samozrejme existuje veľa domácich receptov. Niektoré fungujú viac, niektoré sú naozaj len placebom. Ako som písala, pri dlhodobých problémoch je potrebné navštíviť lekára, no predtým môžete vyskúšať jeden z týchto mojich dvoch obľúbených, ktoré odporúčam klientom:

1. Zmiešajte 100 g pomletých ľanových semiačok, 100 g medu a 100 ml olivového oleja. Užívajte jednu čajovú lyžičku zmesi ráno a večer pred jedlom.

2. V 70 ml liehu rozpustite 30 g propolisu a extrakt nechajte odstáť 5-6 dní . Následne preceďte cez gázu alebo sitko a užívajte 2-krát denne 30 kvapiek vo vode polhodinu pred jedlom.


Joga Pobyt na Troch Studničkách

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

Silvia Hadeková

FIT WORLD

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 359 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >