← Späť

Vedľajšie účinky proteínov a na čo si dať pozor pri ich užívaní

Maroš Krivosudskýaug 19, 2018

Ste v novej, zdravej sekcii obchodu a na obale produktu je napísané zázračné slovo PROTEIN? Určite to musí mať vysoký podiel bielkovín a teda to je pre vás a vaše formovanie postavy asi aj dobré! Či nie? V tomto článku sa pozrieme na triky výrobcov a taktiež na to, aké vedľajšie účinky proteíny (ne)môžu mať.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Doba proteínová

Každá doba má nejaké svoje magické diétne slovíčko, ktoré na vás vtedy vyskakuje odvšadiaľ. Zo všetkých regálov v obchodoch, na pumpách, či v televíznych reklamách. Nebolo to tak dávno, keď úplne stačilo, že bolo niečo nízkotučné a zrazu ste to museli kúpiť, lebo keď má niečo málo tuku, bude to pre vašu diétu a vaše zdravie dobré. Samozrejme, že to nie je úplne tak, čo ľudia už aj vtedy po nejakom čase začali šípiť, a teda sa muselo vymyslieť niečo nové.

Ďalšími v poradí sa stali už trocha modernejšie medzinárodné slová „fit“ a „cereálne“. Prečo? No predsa lebo fit znamená diétne a v kombinácii so slovom cereálne to musí byť zároveň aj plné energie na celý deň. Niežeby nízkotučné veci prestali existovať, no fit a cereálne ich začali (minimálne marketingovo) prebíjať. Cereálne lupienky, fit tyčinky, pečivo, chlieb, jogurty, mlieko, nápoje a mnoho iných vecí. Dovtedy by vám pravdepodobne ani nenapadlo, že tieto veci vlastne cereálne môžu byť.

V tomto období sa tiež začala polemika o (dovtedy v diétach celkom obľúbených) sacharidoch, ktoré sa pri rozdeľovaní na celozrnné a tie ostatné spomínali čoraz častejšie. Spomínali sa dokonca tak často, že nielen cukor, ale všeobecne sacharidy začali v ľuďoch vzbudzovať niečo zlé a nezdravé, a to pripravilo pôdu pre to, čo môžeme v obchodoch zažívať práve teraz –  dobu bielkovinovú. Bielkoviny sú teraz zázračné a ak si počas dňa nedáte aspoň jeden výrobok s označením PROTEIN,  progres neuvidíte.


Pozor na zloženie a nutričné hodnoty

Asi vás to neprekvapí, no vo väčšine prípadov to vôbec nie je pravda a opäť na vás len šikovní predajcovia skúšajú účinok moderného magického slova súčasnej doby. Nenechajte sa zmýliť, tento článok vôbec nie je namierený proti proteínovým produktom. Ide len o to, že v regáloch obchodov a čerpacích staníc čoraz častejšie nachádzate pozliepané zmesi všetkého, len nie bielkovín. Veľké množstvo (v lepšom prípade) umelých sladidiel, (v tom horšom) cukru, farbív, aróm, lacného palmového a slnečnicového tuku, a kukuričného či zemiakového škrobu. K tomu veľkoryso pridaná sójová bielkovina, ktorá patrí medzi najmenej hodnotné (najhoršie vstrebateľné) a teda aj najlacnejšie. Hotovo. Produkt s prívlastkom PROTEIN sa môže predávať.

Teda nielen môže, ale on sa naozaj aj predáva a to vo veľkom, lebo ľudia len málokedy čítajú zadnú stranu etikety. Ak by si ju totiž prečítali, určite by množstvo z týchto „zdravých pamlskov“ nekupovali. Prečo? Lebo okrem často horšej chuti je jedinou vecou, ktorá ich odlišuje od klasických chipsov, snickersiek, horaliek, krekrov a iných obľúbených produktov, len podiel už spomínaných bielkovín. Tých majú naozaj o niečo viac. Viete, aký pocit to vo vás má navodiť? No predsa, že ich môžete jesť omnoho viac ako tie „nezdravé“ verzie produktov s nízkym obsahom bielkovín. To je z diétneho hľadiska samozrejme nezmysel, keďže si takto nasilu zvýšime kalorický príjem a to môže mať za následok len jeden vedľajší účinok. Prírastky na hmotnosti – najčastejšie na tukových zásobách.


Ako je to teda s proteínmi?

Dostatočný príjem bielkovín je vo vašom jedálničku naozaj nevyhnutnosťou. Teda pokiaľ chcete, aby telo fungovalo, ako má a vy ste dosahovali svoje diétne ciele. Treba si ale uvedomiť, že proteínové doplnky výživy by naozaj mali byť len doplnkami. Bielkoviny by ste totiž mali čo najviac prijímať z pestrej stravy. Ich zdroje sme už rozobrali v predošlom článku, takže ak neviete, kde ich hľadať, klikajte SEM.

Ak predsa len počas dňa nestíhate prijať dostatok bielkovín z jedla a hľadáte doplnky výživy, siahnite po srvátkových práškoch. Tie môžete nájsť vo fitness centrách alebo vo fit obchodoch s anglickým označením whey (=srvátka). Aj tu je potrebné pozerať na zloženie, no medzi širokým spektrom iných doplnkov bývajú “najčistejšie”. Pri týchto práškoch ale neočakávajte nič zázračné. Svaly nezačnú magicky rásť ženám ani mužom a tiež nie je podstatné, či si ich dáte po tréningu alebo v iný čas dňa. Je to totiž stále len mliečna bielkovina a žiaden anabolický steroid.


Ideálny príjem a vedľajšie účinky

Koľko by ste tých bielkovín mali denne zjesť? Táto problematika sa rozoberala v naozaj veľkom množstve štúdii a tie čísla sa vždy trochu líšili – vzhľadom na cieľ, ktorý sa pri ich konzumácii sledoval. Pre vás ale bude postačujúce si zapamätať, že by sa ich príjem nemal dlhodobo vymykať z intervalu 1 – 2,5 g na kilogram vašej telesnej hmotnosti. K týmto číslam nikto neprišiel, len sú pre vás ľahko zapamätateľné. Menšie množstvo neohrozuje len diétne ciele, ale aj zdravotný stav. No a na otázku, či pri vysokom množstve netrpia obličky, resp. či sa proteínmi nedá predávkovať, sa v jednej štúdii dospelo k záveru, že je to takmer nemožné. Teda pokiaľ už predispozíciu na ochorenie obličiek nemáte. V spomínanom výskume totiž 30 účastníkov počas 4 mesiacov konzumovalo v priemere 4,4 g bielkovín na kilogram telesnej váhy a negatívny dopad na obličky sa nezaznamenal.

Vegan bielkoviny

Väčšie množstvá sa síce nepreukázali ako nebezpečné ani pre zdravie kĺbov a ochorenie zvané dna (napriek strašeniu z viacerých strán). Nepreukázal sa ale ani významnejší prínos a niektorým ľuďom vie spôsobiť takto zvýšený príjem zažívacie ťažkosti. Najmä keď nie je sprevádzaný rovnako zvýšenou konzumáciou vlákniny. No a to je dôvod, prečo to s proteínmi v diéte nepreháňať, akokoľvek chcete, aby vaše svaly rástli. 

Aký je teda verdikt? Dostatočný príjem bielkovín vo svojej diéte v žiadnom prípade nepodceňujte. Hľadajte najmä rastlinné zdroje, ktoré doplníte kvalitnými živočíšnymi (ak to nie je proti vášmi presvedčeniu) a zbytočne to s nimi nepreháňajte. Vysoký príjem žiadne vedľajšie účinky nemá, neurobí ale ani žiadnu zázračnú robotu za vás.


SÁModSEBA Fit Pobyt

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 359 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >