← Späť

Vedľajšie účinky proteínov a na čo si dať pozor pri ich užívaní

Maroš Krivosudskýaug 19, 2018

Ste v novej, zdravej sekcii obchodu a na obale produktu je napísané zázračné slovo PROTEIN? Určite to musí mať vysoký podiel bielkovín a teda to je pre vás a vaše formovanie postavy asi aj dobré! Či nie? V tomto článku sa pozrieme na triky výrobcov a taktiež na to, aké vedľajšie účinky proteíny (ne)môžu mať.


InBody diagnostika v Bratislave

Merajte si svoj diétny progres! Počas diagnostiky zistíte svoje % tuku a svalov v tele, hodnotu viscerálneho tuku, zadržiavanie vody a iné parametre. Vaša premena začína už dnes!

Doba proteínová

Každá doba má nejaké svoje magické diétne slovíčko, ktoré na vás vtedy vyskakuje odvšadiaľ. Zo všetkých regálov v obchodoch, na pumpách, či v televíznych reklamách. Nebolo to tak dávno, keď úplne stačilo, že bolo niečo nízkotučné a zrazu ste to museli kúpiť, lebo keď má niečo málo tuku, bude to pre vašu diétu a vaše zdravie dobré. Samozrejme, že to nie je úplne tak, čo ľudia už aj vtedy po nejakom čase začali šípiť, a teda sa muselo vymyslieť niečo nové.

Ďalšími v poradí sa stali už trocha modernejšie medzinárodné slová „fit“ a „cereálne“. Prečo? No predsa lebo fit znamená diétne a v kombinácii so slovom cereálne to musí byť zároveň aj plné energie na celý deň. Niežeby nízkotučné veci prestali existovať, no fit a cereálne ich začali (minimálne marketingovo) prebíjať. Cereálne lupienky, fit tyčinky, pečivo, chlieb, jogurty, mlieko, nápoje a mnoho iných vecí. Dovtedy by vám pravdepodobne ani nenapadlo, že tieto veci vlastne cereálne môžu byť.

V tomto období sa tiež začala polemika o (dovtedy v diétach celkom obľúbených) sacharidoch, ktoré sa pri rozdeľovaní na celozrnné a tie ostatné spomínali čoraz častejšie. Spomínali sa dokonca tak často, že nielen cukor, ale všeobecne sacharidy začali v ľuďoch vzbudzovať niečo zlé a nezdravé, a to pripravilo pôdu pre to, čo môžeme v obchodoch zažívať práve teraz –  dobu bielkovinovú. Bielkoviny sú teraz zázračné a ak si počas dňa nedáte aspoň jeden výrobok s označením PROTEIN,  progres neuvidíte.


Pozor na zloženie a nutričné hodnoty

Asi vás to neprekvapí, no vo väčšine prípadov to vôbec nie je pravda a opäť na vás len šikovní predajcovia skúšajú účinok moderného magického slova súčasnej doby. Nenechajte sa zmýliť, tento článok vôbec nie je namierený proti proteínovým produktom. Ide len o to, že v regáloch obchodov a čerpacích staníc čoraz častejšie nachádzate pozliepané zmesi všetkého, len nie bielkovín. Veľké množstvo (v lepšom prípade) umelých sladidiel, (v tom horšom) cukru, farbív, aróm, lacného palmového a slnečnicového tuku, a kukuričného či zemiakového škrobu. K tomu veľkoryso pridaná sójová bielkovina, ktorá patrí medzi najmenej hodnotné (najhoršie vstrebateľné) a teda aj najlacnejšie. Hotovo. Produkt s prívlastkom PROTEIN sa môže predávať.

Teda nielen môže, ale on sa naozaj aj predáva a to vo veľkom, lebo ľudia len málokedy čítajú zadnú stranu etikety. Ak by si ju totiž prečítali, určite by množstvo z týchto „zdravých pamlskov“ nekupovali. Prečo? Lebo okrem často horšej chuti je jedinou vecou, ktorá ich odlišuje od klasických chipsov, snickersiek, horaliek, krekrov a iných obľúbených produktov, len podiel už spomínaných bielkovín. Tých majú naozaj o niečo viac. Viete, aký pocit to vo vás má navodiť? No predsa, že ich môžete jesť omnoho viac ako tie „nezdravé“ verzie produktov s nízkym obsahom bielkovín. To je z diétneho hľadiska samozrejme nezmysel, keďže si takto nasilu zvýšime kalorický príjem a to môže mať za následok len jeden vedľajší účinok. Prírastky na hmotnosti – najčastejšie na tukových zásobách.


Ako je to teda s proteínmi?

Dostatočný príjem bielkovín je vo vašom jedálničku naozaj nevyhnutnosťou. Teda pokiaľ chcete, aby telo fungovalo, ako má a vy ste dosahovali svoje diétne ciele. Treba si ale uvedomiť, že proteínové doplnky výživy by naozaj mali byť len doplnkami. Bielkoviny by ste totiž mali čo najviac prijímať z pestrej stravy. Ich zdroje sme už rozobrali v predošlom článku, takže ak neviete, kde ich hľadať, klikajte SEM.

Ak predsa len počas dňa nestíhate prijať dostatok bielkovín z jedla a hľadáte doplnky výživy, siahnite po srvátkových práškoch. Tie môžete nájsť vo fitness centrách alebo vo fit obchodoch s anglickým označením whey (=srvátka). Aj tu je potrebné pozerať na zloženie, no medzi širokým spektrom iných doplnkov bývajú “najčistejšie”. Pri týchto práškoch ale neočakávajte nič zázračné. Svaly nezačnú magicky rásť ženám ani mužom a tiež nie je podstatné, či si ich dáte po tréningu alebo v iný čas dňa. Je to totiž stále len mliečna bielkovina a žiaden anabolický steroid.


Ideálny príjem a vedľajšie účinky

Koľko by ste tých bielkovín mali denne zjesť? Táto problematika sa rozoberala v naozaj veľkom množstve štúdii a tie čísla sa vždy trochu líšili – vzhľadom na cieľ, ktorý sa pri ich konzumácii sledoval. Pre vás ale bude postačujúce si zapamätať, že by sa ich príjem nemal dlhodobo vymykať z intervalu 1 – 2,5 g na kilogram vašej telesnej hmotnosti. K týmto číslam nikto neprišiel, len sú pre vás ľahko zapamätateľné. Menšie množstvo neohrozuje len diétne ciele, ale aj zdravotný stav. No a na otázku, či pri vysokom množstve netrpia obličky, resp. či sa proteínmi nedá predávkovať, sa v jednej štúdii dospelo k záveru, že je to takmer nemožné. Teda pokiaľ už predispozíciu na ochorenie obličiek nemáte. V spomínanom výskume totiž 30 účastníkov počas 4 mesiacov konzumovalo v priemere 4,4 g bielkovín na kilogram telesnej váhy a negatívny dopad na obličky sa nezaznamenal.

Vegan bielkoviny

Väčšie množstvá sa síce nepreukázali ako nebezpečné ani pre zdravie kĺbov a ochorenie zvané dna (napriek strašeniu z viacerých strán). Nepreukázal sa ale ani významnejší prínos a niektorým ľuďom vie spôsobiť takto zvýšený príjem zažívacie ťažkosti. Najmä keď nie je sprevádzaný rovnako zvýšenou konzumáciou vlákniny. No a to je dôvod, prečo to s proteínmi v diéte nepreháňať, akokoľvek chcete, aby vaše svaly rástli. 

Aký je teda verdikt? Dostatočný príjem bielkovín vo svojej diéte v žiadnom prípade nepodceňujte. Hľadajte najmä rastlinné zdroje, ktoré doplníte kvalitnými živočíšnymi (ak to nie je proti vášmi presvedčeniu) a zbytočne to s nimi nepreháňajte. Vysoký príjem žiadne vedľajšie účinky nemá, neurobí ale ani žiadnu zázračnú robotu za vás.


Letný Fight Camp pre Všetkých

Tréningy, relax a zábava pre začiatočníkov aj pokročilých, mužov aj ženy. Všetci na jednom mieste, v perfektných športových podmienkach a skvelej atmosfére. Taký bude náš najbližší Fight Camp pre všetky výkonnostné úrovne v krásnom prostredí Oravskej priehrady.

Maroš Krivosudský

HEALTH SERVICES

MOJE ČLÁNKY

FIT POBYTY

SÁModSEBA Fit Pobyt
s výťažkom pre deti bez rodín
RZ Tesáre Nové Mlyny

Už od 119 Eur

2. ročník programovo najnabitejšieho fitpobytu zameraného na jogu, beh, fitness, bojové športy a tiež zdravú stravu. Tak ako minulý rok celý zisk z pobytu poputuje nadácii Provida a teda detičkám bez rodín, o ktoré sa táto nadácia stará v programe Tvoj Buddy.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt s Jarom Pávekom
cesta k vlastnej praxi
Tri Studničky****

Už od 389 Eur

Úplne prvý slovenský joga pobyt s Jarom Pávekom je tu a my sa nevieme dočkať! Toto 4-dňové spojenie jogovej praxe, jogových prednášok a diskusií o všetkom, čo sa jogy aspoň trochu týka, je vhodné tak pre úplných začiatočníkov, ako aj pre pokročilých cvičencov.

ZOBRAZIŤ DETAIL >

Joga Pobyt – Body&Mind Reštart
pre všetkých fanúšikov jogy
Hotel Tri Studničky****

Už od 359 Eur

Toto víkendové spojenie jogy, aktívneho oddychu, skvelého jedla a ubytovania uprostred nádhernej prírody Demänovskej doliny bude pre váš reštart tým pravým orechovým. Nemáte s jogou alebo iným cvičením skúsenosti? To vôbec nevadí.

ZOBRAZIŤ DETAIL >